Baader-Meinhof Komplekset: Filmatiseringen af Rote Armee Fraktion’s terrorhandlinger i 70’ernes Tyskland, er fantastisk, nærværende og stærk. Samtidig er det en fremragende måde at få fortalt vigtig historie på. En mandefilm, en film for dem der kan huske begivenhederne i 70’erne, og en film for de historisk- og politisk-interesserede.
AF PETER HENRICHSEN |
Juni 1967. I Berlin er den ansete venstre-fløjs-journalist Ulrike Meinhof (Martina Gedeck) chokeret over politiets reaktion på en større demonstration i Berlin, hvor en ung demonstrant bliver dræbt.
Ulrike sætter ord på holdningerne, men føler at hun bør gøre mere end blot at skrive om uretfærdighederne, og bliver derfor engageret i den anti-kapitalistiske og anti-autoritære studenterbevægelse.
Også en protest mod Vietnam-krigen
Andreas Baader (Moritz Bleibtreu) og hans veninde Gudrun Ensslin (Johanna Wokalek), har efter mange tæsk fra det tyske politi, ingen problemer med at omdanne ord til handling, og sætter i første omgang ild til et stormagasin i protest mod Vietnam-krigen.
Andrea Baaders bliver dog anholdt, men det er Ulrike der hjælper ham med at komme ud igen. Hun klipper samtidig alle bånd til sin fortid, forlader sine børn, og helliger sig Rote Armee Fraktion (RAF), med det formål at bekæmpe det etablerede Tyskland og dets politik.
Produceren fra “Christiane F”
Hvis nogen skulle være i tvivl, bygger “Baader-Meinhof Komplekset” udelukkende på virkelige begivenheder, hvor vi løbende introduceres til RAF’s handlinger. Uli Edel er kendt for en så fantastisk 80’er-film som “Christiane F” (Wir Kinder vom Bahnhof Zoo), og Stefan Aust har selv skrevet filmens manuskript i samarbejde med producer-veteranen, Bernd Eichinger, som bl.a. har produceret “Der Untergang” (2004). Tyskland er genskabt på en fascinerende detaljeret måde i 70’erne, og det er en forfriskende stor glæde at se tysk historie filmatiseret på tysk.
Tyske spillefilm kan noget særligt
Samtidig har det tyske sprog en fascinerende grovhed, som falder godt i hak med voldelige begivenheder, uanset om det er i “Der Untergang” hvor nazisterne får den endelige afklapsning i Hitlers førerbunker i Berlin, eller som her, hvor en ekstremistisk venstreorienteret studentergruppe griber til automatvåben og bombesprængninger, for at blive hørt. Filmen var ikke blevet halvt så god hvis den havde været på amerikansk og produceret i Hollywood.
“Man føler sig som en tilfældig forbipaserende tysker der overværer RAF-aktionerne, fx når en motorcykel med to personer, kører op på på siden af en bil, og tømmer et automatvåben ind i passagererne …”
Tv-klip fra 70’erne
Hver gang RAF laver en aktion, følger man også mediernes dækning af det. Her sidder RAF-gruppen typisk i en lejlighed og kigger på de rigtige tv-udsendelser fra 70’erne. Når man selv har alderen til at kunne huske RAF-aktionerne og disse udsendelser, bliver der pludselig åbnet for mange uhyggelige minder. Jeg husker tydeligt hvor rystede mine forældre var, når vi om aftenen så de blodige billeder i TV-avisen.
Vurdering
“Baader-Meinhof Komplekset” er en fantastisk flot film, hvor der er kælet for alle historiske detaljer i RAF-gruppens historie. Samtidig er scenografien med hensyn til biler, beklædning, frisurer, møblering etc., mindst lige så gennemført som i serier som “Krøniken” og “Matador”, blot med det fortegn at vi altså nu er i 70’ernes Tyskland.
Personligt foretrækker jeg også at lære noget, samtidig med at jeg bliver underholdt. Der er intet værre end at blive fyldt med en eller anden ligegyldig amerikansk action-historie. Og “Baader-Meinhof Komplekset” er alt andet end en ligegyldig film!
“Baader-Meinhof Komplekset”
• Simon Licht
• Martina Gedeck
• Moritz Bleibtreu
• Alexandra Maria Lara
• Bruno Ganz
Der er intet ekstramateriale på DVD’en.
Skriv et svar