Anmeldelse af musicals på teatret

Vigtige overvejelser før anmeldelse af musicals:

  • Husk et program: Hvis teatret du anmelder stykket hos, ikke forsyner dig med et program, er du nødt til at købe et selv. Programmet rummer for- og efternavne på alle medvirkende, både på scenen og bag scenen, og de navne skal du kunne henvise til og stave fuldstændig korrekt i din anmeldelse. Programmet forbinder også skuespillernes navne med rollernes navne, så du slipper for at skrive “Ham, der spillede bedstefaren, gjorde det godt.” Programmets oplysninger kan du oftest ikke finde på internettet, så det er meget vigtigt, at du får det med hjem fra forestillingen.
  • Hv-spørgsmålene: Hvem, Hvad, Hvor, hvornår, hvordan, hvorfor og hvad så bagefter?: Normalt bliver hv-spørgsmålene brugt af journalister til en objektiv og stramt fortalt nyhedshistorie. En anmeldelse er faktisk modsætningen til nyhedshistorien. Anmeldelsen er nemlig subjektiv (kun din mening) og kan nemlig laves som ‘beskrivende journalistik’, hvor journalisten går ud og oplever verden med egne øjne og fortæller om sine egne følelser og meninger. Du kan dog stadig støtte dig til hv-spørgsmålene og bruge dem som en mini-disposition:

    Hvem? (Eventyrteatret), Hvad? (spillede musicalen ‘Valhal’), Hvor? (I Glassalen i Tivoli), Hvornår? (I efterårsferien 2012), Hvorfor? (Det er et godt spørgsmål med mange forskellige svar, afhængig af, hvem man spørger. Hvorfor bruger Eventyrbørnene så meget af deres tid på at spille teater? Måske er det slet ikke vigtigt i din anmeldelse, og så skal du selvfølgelig ikke skrive om det), Hvordan? (Her kan du jo med ‘beskrivende journalistik’ fortælle om, hvordan hele forestillingen gik. Det vil så være størstedelen af din anmeldelse, der kommer til at ligge under dette punkt, og det er helt fint.), Hvad så bagefter? (Ja, hvad fik du ud af det? Hvilke tanker og følelser satte musicalen i gang hos dig? Hvad følte du på vejen hjem?).

    De svar, du vælger at tage med, skal du flette elegant ind i din anmeldelse, så det ikke ser ud som om, du besvarer syv spørgsmål.

  • Giv noget af dig selv: Skuespillerne giver rigtig meget af sig selv på scenen. De er sårbare, for laver de noget forkert, opdager alle det. Det mod, de har, skal du også have i din anmeldelse. Giv noget personligt af dig selv til læserne. Fortæl om nogle af dine ærlige tanker og følelser omkring musicalen. Fortæl, hvordan du oplever musicalen undervejs. Er du ved at sprænges af glæde, fordi det er så godt, så fortæl det endelig, som det er. Hvis der er noget, der er lidt pinligt eller måske for barnligt for dig, så fortæl det. Hvis du viser, at du er et helt almindeligt, sårbart menneske og ikke en professionel anmelder, kan de unge læsere meget bedre identificere sig med dig og får mere lyst til at læse din anmeldelse.
  • Kort overblik, mange neddykninger: Som anmelder, er du en fugl, der svæver over et hav fyldt med lækre fisk. Du skal selvfølgelig beskrive havet og alle fiskene, men kun ganske kort. Det vigtigste er, at du udser dig en specielt spændende fisk, dykker ned efter den og fanger den. Oversat til musicalanmeldelse: Beskriv gerne hele stykket og alle skuespillerne som en samlet helhed, men kun ganske kort. Det vigtigste er, at du hiver de skuespillere frem, som fascinerede dig mest. Fortæl ikke bare, at de er dygtige skuespillere eller talentfulde sangere, men fortæl hvorfor de er det. Du kan også hive en rigtig god scene eller sang frem og beskrive den.
  • Beskrivelse af sang: Det kan være rigtig svært at beskrive en sangstemme med ord. Hvis du slet ikke ved, om en stemme er lys eller mørk, ren eller hæs eller om en person kan ramme de høje toner klokkeklart, så vælg at beskrive, hvad sangen gør ved dine følelser. Hvad følte du, da hun eller han sang den der sang (og husk at nævne sangens titel)? Du kan også bruge sammenligninger. Det kan være hun eller han sang ligesom en kendt sanger, du allerede kan lide. Så brug sammenligningen og nævn dette. Hvis du godt ved noget om kor, sang og stemmetræning og hvornår, der er nogle lækre korarrangemeter og hvem, der synger 1. og 2. stemme, så skriv endelig det!
  • Beskrivelse af musik: Musik kan være mindst lige så svært at beskrive som sang. Hvis du ikke aner om rytmer og genrer er hip hop, bossanova, viser, ballader eller noget helt femte eller sjette, så fortæl hvilke følelser nummeret fremkaldte i dig. Hvis nummeret minder om en genre, du allerede kender, så brug endelig en sammenligning. Alle forklaringer er tilladt, og der er ingen grund til at skjule, at man måske ikke ved så meget om musik. Der er jo ikke et krav, at man skal have gået på rytmekonservatoriet for at kunne nyde en musical som ungdomsanmelder.
  • Beskrivelse af andre virkemidler: Læg mærke til, hvordan musicalen hiver dig ind i sin verden. Der bliver brugt mange virkemidler, som du måske blot ser som en helhed. Forsøg at beskrive det, der var rigtig godt eller flot. Var kostumerne noget specielt? Var skuespillerne sminket flot? Var kulisserne spændende eller rekvisitterne sjove? Var der lydeffekter, røg, scenefyrværkeri? Eller var det lysets flotte farver, der fascinerede dig? Forklar hvordan det gjorde indtryk på dig og hvad, det fik dig til at føle.
Undgå dette i din anmeldelse af musicals:

  • Ubegrundede plusord: Det er meget vigtigt at argumentere for og forklare hvorfor, man synes, som man gør. Hvis du bare skriver at et stykke er godt, flot, smukt og fantastisk, siger det ikke dine læsere noget som helst. For det, der er fantastisk for dig, er det måske ikke for dem. Derfor skal du altid forklare, hvorfor, når du bruger plusord. Gennemlæs din tekst mange gange og tjek, at du bruger en masse ‘fordi’er. Et ‘fordi’ er nemlig det første ord i en begrundelse eller en argumentation. Så nej til “Stykket var helt fantastisk”, men ja til “Stykket var helt fantastisk, fordi det var en romantisk kærlighedshistorie, og jeg elsker kærlighedshistorier, der ender lykkeligt.”
  • Generaliseringer: Generaliseringer i anmeldelser, som for eksempel: “Forestillingen var meget god og hyggelig, alting fungerede godt, og sangerne sang fint:” er noget af det mest anonyme og intetsigende, man kan lave. Du er anmelder, fordi du har en holdning, og den holdning skal du turde stå ved, og derfor skal du også være modig nok til at analysere musicalen og splitte den helt fra hinanden, så du kan finde frem til, hvad der var godt, hvad der var skidt og hvad, der var midt i mellem. Og det skal du så fortælle dine læsere.