Disposition til en boganmeldelse:

  • Resume: Kort oprids, stop lige når det bliver spændende.
  • Analyse (undersøgelse): Hvad er det for en slags bog? Genre? Udseende? Størrelse? (pocketbook, hardback osv.) Del af en serie? Fortæl det ultrakort. 1-2 linjer.
  • Analyse (undersøgelse): Hvordan er historien bygget op med hovedpersoner, synsvinkler, flashbacks? Fortæl det ultrakort. Det vigtige er at fortælle, hvordan det påvirkede dig og din læseoplevelse, og det må du gerne bruge mere plads på. Det er jo din oplevelse, der er det vigtige i din anmeldelse.
  • Analyse (undersøgelse): Valgfrie emner. Hvis der er noget specielt i måden, historien bliver fortalt på, eller måske måden forfatteren skildrer personerne på, så fortæl det her. Du kan vælge at analysere (undersøge) hvad som helst i bogen efter eget valg. Det vigtigste er at fortælle, hvordan din observation (det, du har valgt at analysere), påvirker dig og din læseoplevelse.
  • Perspektivering (sammenligning): Hvad minder den her bog om? Hvad kan du sammenligne den med, som andre også kender? Er den bedre eller dårligere end det, du sammenligner den med? Hvorfor? Husk altid at begrunde og argumentere for, hvorfor du mener, som du gør.
  • Uddrag fra bogen: Vælg et uddrag, der enten rørte dig (hvis du kunne lide bogen) eller måske et uddrag, der irriterede dig (hvis du ikke kunne lide bogen).
  • Konklusion: Hvad synes du alt i alt? Hvad trækker op? Hvad trækker ned? Hvorfor? Det er utrolig vigtigt, at du argumenterer for og begrunder dine synspunkter. En sætning med en påstand er altså ikke afsluttet, før du også har sagt “fordi” og virkelig har begrundet, hvorfor du mener, din påstand er korrekt. Du bør også skrive, hvem du mener, den her bog egentlig passer til? Kan bogen være god for nogle andre, selv om du ikke kunne lide den? Hvis ja: Hvem kunne det være?
Undgå dette i din disposition:

  • Disposition: Lad være med at droppe dispositionen. Du glemmer med garanti en masse vigtige punkter, hvis du bare skriver derudaf, og det gør altid anmeldelsen mange gange dårligere. Skriv en kort minidisposition i stedet for. Du bliver læst, hvis du arbejder efter en god disposition. Du bliver ikke læst, hvis din anmeldelse er rodet, fordi du ikke lige gad lave disposition.
  • Resume: Ingen spoilers. Du må altså ikke afsløre noget afgørende eller overraskende i historien, selv om du har frygtelig lyst til det. Det skal din læser selv have lov til at opleve i bogen.
  • Analyse: Analyser kun på fortælleren og synsvinkler, hvis du vil fortælle, hvordan den slags fortæller påvirker dig. Du skal ikke remse fortæller og synsvinkler op, bare for at gøre det. Din dansklærer læser ikke med.
  • Analyse (undersøgelse): Valgfrie analyse-emner: Analyser kun noget, der påvirkede din læseoplevelser undervejs. Analyser aldrig for analysens skyld og for at vise du kan. Det er fritidslæsning for andre unge, du skriver; ikke en skoleopgave til din dansklærer.
  • Perspektivering (sammenligning): Hvis bogen ikke minder om noget andet, du har læst eller oplevet før, skal du ikke springe perspektiveringen over. Skriv i stedet, at det er første gang, du læser en historie med dette tema eller en bog i denne genre. Det er meget bedre at være ærlig, for så stoler dine læsere på dig.
  • Uddrag fra bogen: Flere uddrag kan være forvirrende, selv om du synes, der er mange gode. Hold dig så vidt muligt kun til ét.
  • Konklusion: Anbefal ikke bogen til alle, fordi du selv kunne lide den. Du kender ikke alle. Lav ikke en konklusion kun med plusord, som ‘en god, hyggelig og spændende bog’. Den er måske god, hyggelig og spændende for dig, men måske ikke for mange andre. Derfor er det meget vigtigere, at du i hele anmeldelsen fortæller så præcist som muligt, hvordan den her bog er og hvordan, den påvirker dig. Så skal læseren nok selv konkludere, om det er noget for ham/hende.

Disposition



Du kan sagtens fortælle din veninde om din yndlingsopskrift på cookies uden at skrive den ned:

Det er noget med en hel plade chokolade og en masse mel. Det skal æltes godt sammen og i ovnen på 170 grader i tja … 12 minutter. Hov 2 æg og en pakke smør, var lige ved at glemme det. Rul dejen ud, tryk cookies ud med et glas, og lidt sukker ville også være godt, hvis ikke de skal smage som tvebakker. Chokoladen skal forresten brækkes i småstykker. Hov, jeg nævnte vist ikke bagepulver? Det skal faktisk i først — sammen med melet.

Rod i rækkefølgen
Spørgsmålet er bare om din veninde overhovedet gider spørge dig om opskrifter en anden gang, når du roder fuldstændig rundt i rækkefølgen. Hvis du ikke skriver disposition, er spørgsmålet også om dine læsere gider læse mere end din første boganmeldelse.

Du vil ikke undvære disposition, når du holder foredrag
Hvis du skal holde foredrag for en masse fremmede mennesker, vil du nok insistere på at få lov til at forberede dig. Når du skal holde foredraget, vil du sikkert også gerne have et papir i hånden med de vigtigste punkter, du skal igennem, og med et forslag til, hvordan du kan slutte foredraget, så det ikke bare bliver med et: “Nå, men der var vist ikke mere, hej hej! Øh, kom godt hjem … eller noget.”

Et klik og du er ude
Hvis du ikke har planlagt foredraget og bare snakker derudaf, vil de fleste nok blive pænt siddende på deres pladser, indtil du er færdig – af ren høflighed. Men hvis du skriver en anmeldelse til de samme mennesker, og du ikke har planlagt, hvad du skal sige og hvordan du laver en god start og en god slutning, så kan du være sikker på, at de klikker væk fra din anmeldelse efter få sekunder.

Din besøgsstatistik fortæller dig nu, at du har haft endnu én besøgende, men tæller det virkelig, hvis personen ikke gad læse din anmeldelse eller hele din anmeldelse og i øvrigt aldrig vender tilbage?

Overvejelser giver højere karakterer

Undersøgelser viser også, at de elever der overvejer indholdet i deres danske stil til eksamen, inden de begynder at skrive, scorer betydeligt højere karakterer end dem, der bare skriver derudaf uden overvejelser.

Så valget er nemt: Vil du have at folk læser din anmeldelse færdig, og vil du skille dig ud fra dem, der bare skriver derudaf? Ja? Så lav disposition! Det kan sagtens gøres kort: fire eller fem korte sætninger med de hovedpunkter, du har besluttet dig for at bruge skrivetid og plads på.