Måske har din dansklærer givet dig det indtryk, at tekster er ligesom matematik og retstavning: enten er de rigtige eller også er de forkerte. Skynd dig at smide den holdning i skraldespanden, for den kan fuldstændig tage modet og skrivelysten fra dig som skribent.

En tekst skal modelleres ligesom ler
En tekst er som en klump ler. Du kan forme den, som du vil. Hvis du fik til opgave at modellere en lerhund, ville din lærer i billedkunst jo aldrig komme hen til dig og sige: “Den er forkert! Lav den forfra!”. Du ville få nogle tips til, hvordan du kunne forbedre det, som du ikke selv var tilfreds med på hunden. Først er kæben måske ikke lang nok, og så forlænger du den. Dernæst finder du ud af, at øjnene sidder lidt for tæt, og så flytter du dem lidt længere fra hinanden. Jo flere små ændringer du laver på din lerhund, desto mere realistisk bliver den.

Forfattere og journalister gennemskriver også
Din tekst eller anmeldelse er præcis som lerhunden. Ligesom man ikke lige klasker en fuldstændig naturtro og realistisk lerhund op i første forsøg, klasker man heller ikke en harmonisk, unik og spændende anmeldelse op i første hug. Du klasker alt det op, du ved, du skal bruge til anmeldelsen, og så begynder du at modellere. Når man modellerer en tekst, kalder man det ‘at gennemskrive teksten’.

Alle professionelle skribenter og forfattere gennemskriver deres tekster igen og igen og igen. Nogle gør det tre-fire gange, andre gør det 40-50 gange. Det afhænger af ens måde at arbejde på, men der er selvfølgelig en tendens til, at forfattere gennemskriver deres tekster meget mere end for eksempel journalister. Forfattere kan jo ikke ændre i deres bøger, når de først er trykt og ude til læserne, mens dagens journalist, der ofte skriver artikler på internettet, nemmere kan redigere artiklen efter den er publiceret online. En boganmeldelse på nettet minder mest om journalisternes arbejde, for du har også muligheden for at redde stavefejl og uheldige formuleringer; selv efter din boganmeldelse er lagt ud online.

Få feedback hvis du er i tvivl
Når du selv er tilfreds med din anmeldelse, skal du ikke ændre mere. Det er din, og du bestemmer, hvornår den er færdig. Du kan dog komme i den situation, at du er rimelig tilfreds, men alligevel føles teksten uharmonisk. Du kan dog ikke sætte fingeren på præcis, hvad det er, og så skal du bede andre om feedback. Feedbacken må både være positiv og negativ, men er den negativ, skal den være konstruktiv, altså personen skal fortælle dig, hvordan du laver dét bedre, som han/hun ikke synes godt om. Personer, der kun giver negativ kritik uden konstruktive ændringsforslag, skal du blot ignorere og lade være med at spørge en anden gang.

Konstruktiv kritik er din chance for at vokse
Du bør derimod vænne dig til at være både taknemmelig og meget åben overfor konstruktiv kritik. Ros er dejligt at sole sig i, men du bliver ikke en dygtigere skribent af at solbade i søde bemærkninger. Det gør du til gengæld ved at kunne tage og bruge konstruktiv kritik. Tag dét til dig, som du kan se personen har ret i, og lad resten glide væk.

Du kan altid bede om at få kritik uddybet, men du skal ikke fortælle personen, at du ikke vil bruge al den konstruktive kritik, du har modtaget, og du skal endelig ikke begynde at modargumentere på kritikken – det vil ofte bare skabe en lang og unødvendig dialog. Personen, der brugte tid på at give dig konstruktiv kritik, vil føle, at du ikke værdsætter hans/hendes synspunkter, og det er netop dét, det handler om. Forskellige synspunkter. Der eksisterer ikke noget rigtig eller forkert i tekster. Alt er tilladt – måske lige med undtagelse af stave- og tegnsætningsfejl – så når du beder andre om feedback, skal du takke dem for deres synspunkter, samt for at de brugte tid på dig. Det lyder måske som en bog af Jørgen Leth, men vær et rummeligt menneske – så har du nemlig også nogle personer, der gerne vil give dig feedback en anden gang. 😉

Hvad skal modelleres?
Din tekst skal føles harmonisk, ligesom når man læser et eventyr op. Man begynder med begyndelsen og bygger langsomt tingene op, og til sidst får man en slutning, som gør, at det var rejsen værd. De fleste tror ikke, det er nødvendigt, men du bør læse din tekst højt. Ja, ligesom hvis du var tv-speaker og læste højt for dine seere fra en autoscript-skærm. Du vil meget hurtigt opdage tungebrækker-fejlene; de sætninger og ord som er umulige at udtale korrekt. Dem lægger man nemlig aldrig mærke til, når man læser inde i hovedet, men de skaber en disharmoni i læserytmen, selv om man ikke læser dem højt. Så for at få en god tekst, er det utrolig vigtigt, at du kan læse den højt — flydende og med stor lethed.

Bryllupper eller begravelser
Du skal også forsøge at gøre dine læsere nysgerrige i begyndelsen, så de bare læse videre. Og du skal have konstrueret en god slutning, så læserne føler at de brugte deres tid fornuftigt, lærte noget eller i det mindste blev underholdt, men meget gerne alle tre ting. Måske skal din rækkefølge af afsnittene også ændres, for man skal jo først definere og forklare tingene, inden man kan begynde at analysere og perspektivere dem. Du skal have luset fuldstændig ud i alle stavefejlene, og du skal tjekke din tegnsætning igen og igen. Er du konsekvent i tegnsætningen? Bruger du startkomma eller gør du ikke? Har du dobbelte ord – det som man i typografien kalder ‘et bryllup’, eller har du manglende ord, det som man kalder ‘en begravelse’?

Smag på sovsen indtil du er ved at knække dig
Hver gang du har modelleret hele teksten rundt, siger man, at du har gennemskrevet den, og ved hver gennemskrivning bør du læse den helt forfra – hele anmeldelsen – og vurdere den på ny. Det er ligesom en kok, der er nødt til at smage på sovsen, hver gang han tilføjer noget i den. Du kan ikke servere noget, du ikke har smagt på. Det er en hulens masse gennemskrivninger og gennemlæsninger, og til sidst er du næsten ved at knække dig over din egen anmeldelse. Sådan er det, hvis man vil skrive gode tekster – man skal helt derud, hvor man bare har fået nok. Men så er det også på tide at stoppe og publicere det færdige resultat.

Resume om ‘Modeller din tekst’:

  • Din tekst er ikke enten rigtig eller forkert, den er som en lerklump, der langsomt formes og forbedres.
  • En ændring af hele teksten kaldes en gennemskrivning.
  • Jo flere gange du gennemskriver din tekst, desto bedre oplevelse får dine læsere.
  • En anmeldelse skal typisk gennemskrives tre-fire gange, før den er færdig.
  • Lad personer du stoler på, give dig feedback. De opdager ofte det, du ikke selv ser.
  • Feedback kan både være positiv eller negativ. Overhør negativ kritik, hvis den ikke er konstruktiv.
  • Gør din begyndelse læseren nysgerrig? Ikke nysgerrig på bogen men på din anmeldelse?
  • Skal rækkefølgen på afsnittene flyttes rundt? Det skal føles rigtigt, når du læser den højt.
  • Alle ord, du i tvivl om, skal du tjekke i Den Danske Ordbog på Ordnet.dk
  • Er din tegnsætning konsekvent?
  • Det er nemmest at sætte startkomma. Gør du det konsekvent?
  • Har du læst din anmeldelse højt som en tv-speaker? Ret alle tungebrækker-fejlene.
  • Tjek, at du ikke forklarer noget vigtigt på tre forskellige måder i tre forskellige sætninger lige efter hinanden.
  • En cookie bliver ikke ekstra god, fordi der er meget mel i – en anmeldelse bliver ikke bedre, fordi den er lang.