Nu skal du endelig til at skrive din anmeldelse ud fra din disposition. Du skal til at bruge de bedste resultater fra din hurtigskrivning, og du skal bruge alle de iagttagelser, du har lyttet af fra din mobiltelefon og alle de faktuelle oplysninger, du har googlet dig frem til.

En ungdomsanmeldelse er for — UNGE!
Lige før du skriver, er det vigtigt at du kommer i den rette stemning. Det her skal nemlig ikke være en tør dansk stil, der skal behage din dansklærer. En ungdomsanmeldelse er selvfølgelig til unge, og den skal sprudle af liv og personlighed. Du skal sørge for, at dine læsere ALDRIG glemmer dig igen, når de først har læst dig én gang!

Vær dig selv
Hvordan gør man så det? Ja, man gør det i al fald ikke ved at efterligne de gamle anmeldere i dagbladene – med deres kedelige, perfekte sprog fyldt med kloge fremmedord. Du gør det heller ikke, ved at skrive ‘man’ hele tiden. Det er DIN anmeldelse, så det er jeg, jeg, JEG!

Du skal vise, at du tør stå ved alt, hvad du skriver. Så lad være at dræbe din personlighed med ydmyge kommentarer som “personligt synes jeg” eller “det kan godt være andre kan lide denne bog, men …”. Det er lige meget, hvad andre synes om bogen. Du har lov til at skrive præcis, hvad du vil, så længe du er respektfuld, ikke sviner nogen til personligt, men kommer med konstruktiv og begrundet kritik.

Fang dine læseres opmærksomhed
Skriv kreativt, skriv med humor og med et glimt i øjet, skriv med overskud og med ungt sprog. Dine unge læsere er ikke tvunget til at læse dig. De kan klikke væk, så snart de keder sig bare en lille bitte smule, så du er nødt til hele tiden at fange deres opmærksomhed og hygge om dem.

Fortæl om læseoplevelsen
Giv masser af eksempler. Hvordan havde du det mens, du læste. Gyste du, græd du, var du slet ikke til at komme i kontakt med? Var historien så spændende, at din hund kunne have slikket dig i øret, uden du overhovedet ville have opdaget det? Læste du, mens du gik tur med hunden? Kørte du for langt med toget, fordi du var dybt inde i bogen?

Giv lidt af dig selv
Alle dine sjove anekdoter med bogen skal du huske at indtale på din mobiltelefon, så du kan huske dem til skriveprocessen. Hvis du giver noget af dig selv, fortæller lidt om dit privatliv — men kun lidt og ikke noget meget personligt eller følsomt — så vil dine læsere også kunne identificere sig bedre med dig, præcis som var du en hovedperson i en bog. På den måde vil de holde meget mere af dig og dermed også af din boganmeldelse.

Du kan også bruge direkte tale

“Mia, din grumme bogelsker, er du ved at snave en fiktiv vampyr!?” råbte Mathias til mig i spisefrikvarteret på gymnasiet, så alle vendte sig om og gloede på mig midt i kantinen. Vildt pinligt! Men hey, kan jeg gøre for, at drenge ikke kan finde ud af at være romantiske i virkeligheden? Desuden tror alle fyre, at vi stadig læser ‘Twilight’, selv om det er flere år siden. Hvem er det lige, der trænger til nye batterier – os eller dem? Kimberly Derting har skruet et pragtværk af en gyser sammen – indrømmet – så spændende, at jeg blev nødt til at læse videre i den i pausen i skolen, og den konkurrence kunne Mathias åbenbart ikke lige kapere …

Med sådan en indledning vil du helt klart vække de flestes interesse, frem for hvis du var begyndt med:

“Bogen, som Kimberly Derting har skrevet, er den anden i serien, og den er ret spændende.”

Pas på dine plusord
Plusord kan dine læsere ikke bruge til så meget, hvis ikke du efterfølgende begrunder dem. Alt for mange skribenter misbruger plusord, som for eksempel god, sjov, fantastisk eller dejlig. Bogen var fantastisk! Ok, men hvorfor var den det? Mira er skøn! Hvorfor er hun skøn? Hvis du bruger plusord, så varier dem ofte, find nogle sjældne plusord – måske helt tilbage fra din morfars tid, så du vækker læseren – og begrund dem så.

”Helena er henrivende, når hun blinker hurtigt med øjnene og taler fyrene efter munden, så de tror, de har en chance.” i stedet for ”Helena er bare for sej.”.

Det kan godt være, henrivende er et lidt gammeldags ord, men du fik din læser til at læse sætningen tre gange og smage på bogstavrimet Helena og henrivende. Og hvem bestemmer, at ordet henrivende ikke har lov til at få en ny renæssance?

Resume om ‘Personlighed og liv’:

  • Du er nødt til at satse og prøve noget nyt, hvis du vil vinde dine læseres opmærksomhed!
  • Giv eksemplar på, hvordan du og dine omgivelser reagerede, mens du læste.
  • Sammenlign/perspektiver indhold fra bogen op mod eksempler fra dit eget liv.
  • Brug billedesprog – dit eget: “Det var som at blive revet rundt af en tsunami”
  • Brug alle dine sanser, når du fortæller om din læseoplevelse: føle, smage, lugte, høre, se
  • Brug ikke klichéer. Lav din egne sjove udtryk: “Jeg var ved at skide en snemand”
  • Brug også direkte tale, når du vil fortælle historien om din læseoplevelse.
  • Brug humor, men ikke den sorte af slagsen. Husk altid at have et varmt glimt i øjet.
  • Varier dine anmeldelser. Grib dem vidt forskelligt an, så de bliver nye, spændende og unikke.