One Direction ‘Where We Are Tour 2014’ Det er altid meget trist, når tusinder af piger på landsplan ikke får billetter til ‘One Direction’s danske koncerter. Her er det køen med billetsøgende piger foran Forum, 10. maj i år. Heldigvis kunne de trøste sig med, at billetsalget var fair, og der formentlig var lige chancer for alle. Men sådan er det ikke længere. Jyske Bank har fundet ud af, hvad pigerne vil ha’, nemlig ‘Where We Are Tour 2014’, og nu vil banken sætte dem tre dage foran i køen til ‘One Direction’s-koncertbilletter. “WTF? Sådan helt gratis?” spørger du måske. Nej, de forlanger, at de unge først bliver kunder i banken. Men er det nu også fair at stille unge piger fra 15 år overfor den problemstilling? Og hvad er det egentlig for nogle bedre billetchancer, du får, hvis du siger ja til Jyske Banks tilbud?
Det er fredag d. 10. maj 2013 klokken 12 om formiddagen. Jeg står og kigger på en lang kø foran 1D-merchandise-boderne ved koncertstedet Forum på Frederiksberg.
Alllerede så tidligt på dagen tæller køen mere end hundrede teenagerpiger og enkelte mødre til teenagepiger, der allesammen har det til fælles, at de ikke har fået billetter til One Direction-koncerten samme aften.
Sejrsdans og knus, når det lykkes!
Lidt derfra skriger og jubler tre teenagepiger. De danser en sejrsdans og omfavner hinanden ved en kontantautomat, hvor den ene pige hæver penge. Det er nemlig lykkedes dem at få lov til at købe billetter til koncerten. Og det er en helt surrealistisk oplevelse for dem, men også for mig, for de over hundrede piger, der ikke har billet, står kun få meter derfra, og skuffelsen og afmagten lyser ud af hvert eneste ansigt.
Glædesudbrud eller deprimerende udsagn.
Hele måneden inden koncerten, havde jeg – fra vores mere end 1700 unge piger, der følger os på twitter – skiftevis læst deres glædesudbrud over at have fået koncertbilletter eller meget deprimerende udsagn om, at livet ikke var meget værd at leve, fordi de ikke har fået billetter, så jeg vidste godt, at vandene var fuldstændig delt, men det er første gang, jeg overværer en fysisk og følelsesmæssig scene, der viser skellet.
Gråd, cutting og deprimerede piger.
Det er meget stærk oplevelse at se, at et par billetter kan være den altafgørende forskel mellem af være en lykkelig teenagepige og en mislykket teenagepige. Lige dér forstår jeg, at det hele ikke bare er for sjov, som mange voksne måske vil grine og sige. Det er dødhamrende alvor for pigerne at komme til den koncert, og det er også derfor, piger poster billeder af deres grædende ansigter på twitter og piger, der skærer sig, også fortæller på twitter, at de har gjort det , fordi de ikke fik muligheden for at komme til koncert, fordi billetterne var udsolgt.
En pige tilbød mig alle sine konfirmationspenge
Da jeg lidt senere gik rundt og interviewede pigerne om ‘One Direction’ ved Forum, og de kunne se, at jeg kom fra en redaktion, blev jeg tilbudt flere tusinde kroner oveni billettens pris, hvis jeg havde en Kultur For Unge-redaktionsbillet, jeg kunne sælge til dem.
Vi får dog slet ikke den slags billetter på vores lille redaktion, så det var dejlig nemt at sige “Nej, desværre.” Og havde jeg haft én, ville jeg aldrig have kunnet få mig selv til at sælge den til én eller to piger, mens over hundrede deprimerende piger uden billetter så på. Det ville have flået mit hjerte ud.
Dagene inden koncerten var der til med en pige, der på twitter tilbød mig alle sine konfirmationspenge, hvis jeg kunne skaffe hende adgang til et meet’n’greet med ‘One Direction’. Igen var jeg glad for, at jeg knapt nok vidste, hvad et meet’n’greet var, så jeg pænt kunne afslå.
Er billetsalget fair?
Når man nu ved, hvor ulykkelige piger bliver, når de ikke får billetter, og at billetprisen ikke er noget problem og at piger nærmest vil gøre hvad som helst for at få en billet, gik jeg trods alt og glædede mig over, at billetsalget til koncerterne var retfærdigt. Alle piger i Danmark havde vel næsten haft lige store chancer for at skaffe sig en koncertbillet, da billetsalget gik løs på nettet?
Sådan troede jeg, det var. I al fald indtil en af vores læsere – endnu en teenagepige – skrev på twitter, at hun inderligt håbede, at hendes forældre ville skifte til Jyske Bank, for Jyske Bank har nemlig slået stort op, at deres kunder få adgang til forsalg på One Direction’s ‘Where We Are Tour 2014’-billeter allerede fra onsdag den 25. september klokken 13. For alle andre piger starter billetsalget til koncerten på Billetnet først lørdag den 28. september klokken 9.
Piger, der ikke er Jyske Bank-kunder, er skuffede
Når man som Directioner i forvejen ved, hvor svært det var at få billetter til ‘One Direction’s koncert i år, er det tæt på at være katastrofalt, den udmelding Jyske Bank kom med. Hvis andre piger får lov til at købe koncertbilletter hele tre dage før, de selv kan komme til det, er første indskyldelse jo nok, at de selv bliver de store tabere i det kapløp. Derfor har der også været mange skuffede udbrud på twitter over, at Jyske Banks billetforsalg var uretfærdigt.
Jeg frygter jo lidt, at den skuffelse bliver til handling hos nogle piger, hvor de så – når de er færdige med at være skuffede – siger: “Ok, hvordan bliver jeg så kunde hos Jyske Bank, så jeg også kan komme først, for jeg vil bare med til den koncert!”
Får lovet lidt for meget
Jyske Bank har indgået et stort samarbejde med verdens største koncertarrangør LiveNation, afslører Jyske Bank selv i dét, de kalder ‘Jyske Bank TV’, hvor Jyske Bank selv interviewer deres egen direktør for Kommunikation og markedsføring, Frank Pedersen,
http://www.jyskebank.dk/wps/portal/jfo/musikken, klik på punktet “TV: Jyske Bank banker til musikken”.
Frank Pedersen udtaler sig i videoen generelt om alle koncerter og ikke konkret om One Directions koncert, men han udtaler (citat) “Det er ingen rabat. (på biletterne red.) Det er normalprisen. Det er bare muligheden for at undgå at løbe ind i et udsolgt-skilt, kan man sige.”
Og det er præcis det, som alle danske Directioners vil undgå, når det gælder ‘Where We Are Tour 2014’, at for alt i verden undgå at løbe ind i et udsolgt-skilt, men på den samme hjemmeside (samme link) hos Jyske Bank, skriver de om ‘One Direction’-koncerten: “**Max 2 billetter pr. kunde, og antallet af billetter er begrænset, så du er ikke garanteret en billet.”
Det stemmer altså ikke, at hvis man bliver kunde i Jyske Bank for at få fat i en One Direction-billet, at man så undgår at løbe ind i et udsolgt-skilt. Det er da vigtigt at vide.
Hvor mange 1D-billetter har Jyske Bank så?
Når de Directioners, der ikke er kunder i Jyske Bank allerede ved, at de er dårlige stillet i håbet om at få en koncertbillet til ‘Where We Are Tour 2014’, er det jo meget naturligt, at man stiller spørgsmålet: “Hvor mange 1D-billetter råder Jyske Bank så over?”. Så kan de jo finde ud af, hvor dårligt stillede, de egentlig er. Det er også meget interessant for de piger (eller pigernes forældre), der allerede er kunde i Jyske Bank: Hvor stor en fordel, er det så, de får i dette billetsalg?
Jyske Bank skrev med Kultur For Unge på Twitter i fredag, fordi vi netop, som et åbent spørgsmål spurgte, hvor mange billetter Jyske Bank mod rådede over. Jyske Banks svar var følgende.
Da vi tweetede tilbage få minutter efter og spurgte: “Bør I ikke informere unge piger om, hvor mange 1D-billetter I reelt har, når I vil hverve dem som bankkunder pga. koncerten?”
Så svarede Jyske Bank ikke længere. Og det virker meget bevidst, for i dag, søndag, skriver Jyske Bank nemlig præcis det samme, som de svarede os om fredagen: I deres egen FAQ-side (Frequently Asked Questions) http://www.jyskebank.dk/wps/portal/jfo/musikken/faq
“Hvor mange billetter råder Jyske Bank over? Det varierer fra koncert til koncert – men en god portion :-)”
Hvorfor vil Jyske Bank ikke fortælle, hvor mange koncertbilletter de har?
Jeg ville ikke spises af med det svar – oven i købet fra en bank, som har eksakte tal på alt – så jeg ringede derfor til min lokale Jyske Bank, og der var svaret: “Op til 10% af det samlede antal billetter til koncerten”. Se, det er et mere præcist svar, men det matematiske begreb “Op til” angiver jo netop heller ikke et præcist antal. Igen er det som at sælge elastik i metermål og holde koncertgængerne hen med det rigtige svar.
“Op til 10%” kan være alt fra 2 billetter til 10% af det antal pladser, der er i Parken, når det nu er Parken, drengene holder koncert i. Selvfølgelig ved Jyske Bank og Billetnet, hvor mange billetter, de råder over. Hvorfor må de unge så ikke få det at vide, så de kan vurdere deres chancer i billetræset?
Hvis du spørger Jyske Bank om, hvor meget, du får i rente på den konto, du opretter hos dem, og de så svarer “en god portion”, men ikke vil komme det nærmere. Ville du så oprette konto hos dem?
Uden forældreunderskrift, når du er fyldt 15
Ifølge min lokale Jyske Bank kan unge, der er fyldt 15 år, uden forældrenes tilladelse, oprette en konto hos dem, få et Visa Debit(Electron)-kort og selv købe koncertbilletter. Unge under 15 år skal blot have deres forældres underskrift på det, så kan de også. Det var det, bankmanden sagde.
Han fortalte også, at selv om et ungt menneske kom ind i banken i fredags og selv ville oprette et Visa Debit(Electron)-kort for at få adgang til billetsalget, så kunne det altså ikke nås før billetsalget starter på onsdag, da et Visa Debit-kort er mindst 8 dage om at blive trykt. Og billetterne skal bestilles med cifrene på kortet.
Se, det var jo dejlig ærlig og fair snak, men hvorfor står sådan noget ikke på selve Jyske Banks FAQ-side, som de lagde op til kunderne i dag? Det er da utrolig vigtigt. Sæt man melder sig som kunde i morgen eller på tirsdag og tror, at man får adgang til ‘One Direction’-billetterne, så vil man da blive temmelig skuffet, nå man opdager, at det gør man ikke!
Det er min mening. Hvad er din?
Først og fremmest er jeg måske en naiv Robin Hood-type. Når der sælges koncertbilletter, kan jeg kan bedst lide, at vilkårene er ens for alle i Danmark: At koncertbilletter bliver sluppet samtidig, og så er det ‘held eller lykke’, der afgør, hvem der får og hvem, der ikke får. Derfor afskyr jeg selvfølgelig også udenlandske billethajer, der opkøber billetter og sælger dem dyrt, så det bliver de rigeste, der får koncertbilletter.
Når det nu ikke er sådan i virkeligheden, og alle Directioners åbenbart ikke har lige mulighed for at få koncertbillet (det har de selvfølgelig, hvis de allesammen bliver kunder hos Jyske Bank, men er det ikke lidt en utopi?), bør de unge så ikke have oplyst, hvor mange billetter Jyske Bank har til ‘Where We Are Tour 2014’, så de unge selv kan vurdere deres billetchancer, set i forhold til det store skridt, det er at blive bankkunde?
Endelig synes jeg, vi voksne har et stort ansvar for at passe rigtig godt på de unge. Og det er derfor, jeg fik lyst til at skrive denne artikel. Vi skal ikke lokke unge med deres store drømmeoplevelse – slet ikke når de er 15 år – for til gengæld at liste dem ind i en så stor beslutning, som det er at blive kunde i en bank. Jeg er forskrækket over, at det overhovedet kan lade sig gøre.
Endelig synes jeg, at presset på Directioners er stort nok i forvejen. Alle Directioners ved, at de ikke er sikret billet til koncerten, men at det igen bliver et stort ræs med tabere og vindere, og det er ikke en rar fornemmelse. Nu giver det så mange unge endnu mere ondt i maven, når de ved, at Jyske Bank råder over “en god portion” billetter, som de ikke får adgang til, med mindre — de melder sig som kunder. Endnu en meget stor beslutning oven i det i forvejen store pres.
Det styrker bestemt ikke det gode forhold mellem Directioners, og det synes jeg er virkelig synd, når alle pigerne nu ellers på alle planer er sammen om Niall Horan, Zayn Malik, Liam Payne, Harry Styles og Louis Tomlinson.
Er du ung DIRECTIONER?
Lad os høre din mening?
(skriv meget gerne alder)
Skriv et svar