‘One Direction: Where We Are Tour 2014’-billetsalget. Fair eller for meget?

One Direction ‘Where We Are Tour 2014’ Det er altid meget trist, når tusinder af piger på landsplan ikke får billetter til ‘One Direction’s danske koncerter. Her er det køen med billetsøgende piger foran Forum, 10. maj i år. Heldigvis kunne de trøste sig med, at billetsalget var fair, og der formentlig var lige chancer for alle. Men sådan er det ikke længere. Jyske Bank har fundet ud af, hvad pigerne vil ha’, nemlig ‘Where We Are Tour 2014’, og nu vil banken sætte dem tre dage foran i køen til ‘One Direction’s-koncertbilletter. “WTF? Sådan helt gratis?” spørger du måske. Nej, de forlanger, at de unge først bliver kunder i banken. Men er det nu også fair at stille unge piger fra 15 år overfor den problemstilling? Og hvad er det egentlig for nogle bedre billetchancer, du får, hvis du siger ja til Jyske Banks tilbud?

Det er fredag d. 10. maj 2013 klokken 12 om formiddagen. Jeg står og kigger på en lang kø foran 1D-merchandise-boderne ved koncertstedet Forum på Frederiksberg.

Alllerede så tidligt på dagen tæller køen mere end hundrede teenagerpiger og enkelte mødre til teenagepiger, der allesammen har det til fælles, at de ikke har fået billetter til One Direction-koncerten samme aften.

Sejrsdans og knus, når det lykkes!

Lidt derfra skriger og jubler tre teenagepiger. De danser en sejrsdans og omfavner hinanden ved en kontantautomat, hvor den ene pige hæver penge. Det er nemlig lykkedes dem at få lov til at købe billetter til koncerten. Og det er en helt surrealistisk oplevelse for dem, men også for mig, for de over hundrede piger, der ikke har billet, står kun få meter derfra, og skuffelsen og afmagten lyser ud af hvert eneste ansigt.

Glædesudbrud eller deprimerende udsagn.

Hele måneden inden koncerten, havde jeg – fra vores mere end 1700 unge piger, der følger os på twitter – skiftevis læst deres glædesudbrud over at have fået koncertbilletter eller meget deprimerende udsagn om, at livet ikke var meget værd at leve, fordi de ikke har fået billetter, så jeg vidste godt, at vandene var fuldstændig delt, men det er første gang, jeg overværer en fysisk og følelsesmæssig scene, der viser skellet.

Gråd, cutting og deprimerede piger.

Det er meget stærk oplevelse at se, at et par billetter kan være den altafgørende forskel mellem af være en lykkelig teenagepige og en mislykket teenagepige. Lige dér forstår jeg, at det hele ikke bare er for sjov, som mange voksne måske vil grine og sige. Det er dødhamrende alvor for pigerne at komme til den koncert, og det er også derfor, piger poster billeder af deres grædende ansigter på twitter og piger, der skærer sig, også fortæller på twitter, at de har gjort det , fordi de ikke fik muligheden for at komme til koncert, fordi billetterne var udsolgt.

En pige tilbød mig alle sine konfirmationspenge

Da jeg lidt senere gik rundt og interviewede pigerne om ‘One Direction’ ved Forum, og de kunne se, at jeg kom fra en redaktion, blev jeg tilbudt flere tusinde kroner oveni billettens pris, hvis jeg havde en Kultur For Unge-redaktionsbillet, jeg kunne sælge til dem.

Vi får dog slet ikke den slags billetter på vores lille redaktion, så det var dejlig nemt at sige “Nej, desværre.” Og havde jeg haft én, ville jeg aldrig have kunnet få mig selv til at sælge den til én eller to piger, mens over hundrede deprimerende piger uden billetter så på. Det ville have flået mit hjerte ud.

Dagene inden koncerten var der til med en pige, der på twitter tilbød mig alle sine konfirmationspenge, hvis jeg kunne skaffe hende adgang til et meet’n’greet med ‘One Direction’. Igen var jeg glad for, at jeg knapt nok vidste, hvad et meet’n’greet var, så jeg pænt kunne afslå.

Er billetsalget fair?

Når man nu ved, hvor ulykkelige piger bliver, når de ikke får billetter, og at billetprisen ikke er noget problem og at piger nærmest vil gøre hvad som helst for at få en billet, gik jeg trods alt og glædede mig over, at billetsalget til koncerterne var retfærdigt. Alle piger i Danmark havde vel næsten haft lige store chancer for at skaffe sig en koncertbillet, da billetsalget gik løs på nettet?

Sådan troede jeg, det var. I al fald indtil en af vores læsere – endnu en teenagepige – skrev på twitter, at hun inderligt håbede, at hendes forældre ville skifte til Jyske Bank, for Jyske Bank har nemlig slået stort op, at deres kunder få adgang til forsalg på One Direction’s ‘Where We Are Tour 2014’-billeter allerede fra onsdag den 25. september klokken 13. For alle andre piger starter billetsalget til koncerten på Billetnet først lørdag den 28. september klokken 9.

Piger, der ikke er Jyske Bank-kunder, er skuffede

Når man som Directioner i forvejen ved, hvor svært det var at få billetter til ‘One Direction’s koncert i år, er det tæt på at være katastrofalt, den udmelding Jyske Bank kom med. Hvis andre piger får lov til at købe koncertbilletter hele tre dage før, de selv kan komme til det, er første indskyldelse jo nok, at de selv bliver de store tabere i det kapløp. Derfor har der også været mange skuffede udbrud på twitter over, at Jyske Banks billetforsalg var uretfærdigt.

Jeg frygter jo lidt, at den skuffelse bliver til handling hos nogle piger, hvor de så – når de er færdige med at være skuffede – siger: “Ok, hvordan bliver jeg så kunde hos Jyske Bank, så jeg også kan komme først, for jeg vil bare med til den koncert!”

Får lovet lidt for meget

Jyske Bank har indgået et stort samarbejde med verdens største koncertarrangør LiveNation, afslører Jyske Bank selv i dét, de kalder ‘Jyske Bank TV’, hvor Jyske Bank selv interviewer deres egen direktør for Kommunikation og markedsføring, Frank Pedersen,
http://www.jyskebank.dk/wps/portal/jfo/musikken, klik på punktet “TV: Jyske Bank banker til musikken”.

Frank Pedersen udtaler sig i videoen generelt om alle koncerter og ikke konkret om One Directions koncert, men han udtaler (citat) “Det er ingen rabat. (på biletterne red.) Det er normalprisen. Det er bare muligheden for at undgå at løbe ind i et udsolgt-skilt, kan man sige.”

Og det er præcis det, som alle danske Directioners vil undgå, når det gælder ‘Where We Are Tour 2014’, at for alt i verden undgå at løbe ind i et udsolgt-skilt, men på den samme hjemmeside (samme link) hos Jyske Bank, skriver de om ‘One Direction’-koncerten: “**Max 2 billetter pr. kunde, og antallet af billetter er begrænset, så du er ikke garanteret en billet.”

Det stemmer altså ikke, at hvis man bliver kunde i Jyske Bank for at få fat i en One Direction-billet, at man så undgår at løbe ind i et udsolgt-skilt. Det er da vigtigt at vide.

Hvor mange 1D-billetter har Jyske Bank så?

Når de Directioners, der ikke er kunder i Jyske Bank allerede ved, at de er dårlige stillet i håbet om at få en koncertbillet til ‘Where We Are Tour 2014’, er det jo meget naturligt, at man stiller spørgsmålet: “Hvor mange 1D-billetter råder Jyske Bank så over?”. Så kan de jo finde ud af, hvor dårligt stillede, de egentlig er. Det er også meget interessant for de piger (eller pigernes forældre), der allerede er kunde i Jyske Bank: Hvor stor en fordel, er det så, de får i dette billetsalg?

Jyske Bank skrev med Kultur For Unge på Twitter i fredag, fordi vi netop, som et åbent spørgsmål spurgte, hvor mange billetter Jyske Bank mod rådede over. Jyske Banks svar var følgende.

Da vi tweetede tilbage få minutter efter og spurgte: “Bør I ikke informere unge piger om, hvor mange 1D-billetter I reelt har, når I vil hverve dem som bankkunder pga. koncerten?”

Så svarede Jyske Bank ikke længere. Og det virker meget bevidst, for i dag, søndag, skriver Jyske Bank nemlig præcis det samme, som de svarede os om fredagen: I deres egen FAQ-side (Frequently Asked Questions) http://www.jyskebank.dk/wps/portal/jfo/musikken/faq

Citat fra ovenstående side/link:

“Hvor mange billetter råder Jyske Bank over? Det varierer fra koncert til koncert – men en god portion :-)”

Hvorfor vil Jyske Bank ikke fortælle, hvor mange koncertbilletter de har?

Jeg ville ikke spises af med det svar – oven i købet fra en bank, som har eksakte tal på alt – så jeg ringede derfor til min lokale Jyske Bank, og der var svaret: “Op til 10% af det samlede antal billetter til koncerten”. Se, det er et mere præcist svar, men det matematiske begreb “Op til” angiver jo netop heller ikke et præcist antal. Igen er det som at sælge elastik i metermål og holde koncertgængerne hen med det rigtige svar.

“Op til 10%” kan være alt fra 2 billetter til 10% af det antal pladser, der er i Parken, når det nu er Parken, drengene holder koncert i. Selvfølgelig ved Jyske Bank og Billetnet, hvor mange billetter, de råder over. Hvorfor må de unge så ikke få det at vide, så de kan vurdere deres chancer i billetræset?

Hvis du spørger Jyske Bank om, hvor meget, du får i rente på den konto, du opretter hos dem, og de så svarer “en god portion”, men ikke vil komme det nærmere. Ville du så oprette konto hos dem?

Uden forældreunderskrift, når du er fyldt 15

Ifølge min lokale Jyske Bank kan unge, der er fyldt 15 år, uden forældrenes tilladelse, oprette en konto hos dem, få et Visa Debit(Electron)-kort og selv købe koncertbilletter. Unge under 15 år skal blot have deres forældres underskrift på det, så kan de også. Det var det, bankmanden sagde.

Han fortalte også, at selv om et ungt menneske kom ind i banken i fredags og selv ville oprette et Visa Debit(Electron)-kort for at få adgang til billetsalget, så kunne det altså ikke nås før billetsalget starter på onsdag, da et Visa Debit-kort er mindst 8 dage om at blive trykt. Og billetterne skal bestilles med cifrene på kortet.

Se, det var jo dejlig ærlig og fair snak, men hvorfor står sådan noget ikke på selve Jyske Banks FAQ-side, som de lagde op til kunderne i dag? Det er da utrolig vigtigt. Sæt man melder sig som kunde i morgen eller på tirsdag og tror, at man får adgang til ‘One Direction’-billetterne, så vil man da blive temmelig skuffet, nå man opdager, at det gør man ikke!

Det er min mening. Hvad er din?

Først og fremmest er jeg måske en naiv Robin Hood-type. Når der sælges koncertbilletter, kan jeg kan bedst lide, at vilkårene er ens for alle i Danmark: At koncertbilletter bliver sluppet samtidig, og så er det ‘held eller lykke’, der afgør, hvem der får og hvem, der ikke får. Derfor afskyr jeg selvfølgelig også udenlandske billethajer, der opkøber billetter og sælger dem dyrt, så det bliver de rigeste, der får koncertbilletter.

Når det nu ikke er sådan i virkeligheden, og alle Directioners åbenbart ikke har lige mulighed for at få koncertbillet (det har de selvfølgelig, hvis de allesammen bliver kunder hos Jyske Bank, men er det ikke lidt en utopi?), bør de unge så ikke have oplyst, hvor mange billetter Jyske Bank har til ‘Where We Are Tour 2014’, så de unge selv kan vurdere deres billetchancer, set i forhold til det store skridt, det er at blive bankkunde?

Endelig synes jeg, vi voksne har et stort ansvar for at passe rigtig godt på de unge. Og det er derfor, jeg fik lyst til at skrive denne artikel. Vi skal ikke lokke unge med deres store drømmeoplevelse – slet ikke når de er 15 år – for til gengæld at liste dem ind i en så stor beslutning, som det er at blive kunde i en bank. Jeg er forskrækket over, at det overhovedet kan lade sig gøre.

Endelig synes jeg, at presset på Directioners er stort nok i forvejen. Alle Directioners ved, at de ikke er sikret billet til koncerten, men at det igen bliver et stort ræs med tabere og vindere, og det er ikke en rar fornemmelse. Nu giver det så mange unge endnu mere ondt i maven, når de ved, at Jyske Bank råder over “en god portion” billetter, som de ikke får adgang til, med mindre — de melder sig som kunder. Endnu en meget stor beslutning oven i det i forvejen store pres.

Det styrker bestemt ikke det gode forhold mellem Directioners, og det synes jeg er virkelig synd, når alle pigerne nu ellers på alle planer er sammen om Niall Horan, Zayn Malik, Liam Payne, Harry Styles og Louis Tomlinson.

Er du ung DIRECTIONER?

Lad os høre din mening?

(skriv meget gerne alder)


Comments

22 svar til “‘One Direction: Where We Are Tour 2014’-billetsalget. Fair eller for meget?”

  1. Nu er jeg ikke selv fan af One Direction, men jeg kan lige forestille mig at det nummer Jyske bank laver bliver bredt ud og brugt på alt muligt andet, og det bryder jeg mig bestemt ikke om. Valget af bank skal først og fremmest være bygget på hvilke bank-mæssige servises man kan få de enkelte steder og derudover tilliden til banken. Tilliden er for mig noget af det vigtigste og det duer ikke hvis unge (eller for den sags skyld alle andre) begynde at skifte bank efter hvor de kan få de bedste chancer for diverse billetter.

    Billetter til den slags koncerter bør ikke sættes til salg før tid, og slet ikke til en så begrænset målgruppe som kunderne af en bestemt bank-

  2. Jeg synes på ingen måde, det er fair, at kunder hos Jyske Bank har adgang til ‘en god portion’ af billetterne før os andre. Selv har jeg siden det blev meldt ud, at drengene kommer tilbage til Danmark, gået og været nervøs for, om jeg nu ville få billetter. Folk, der ikke er fan af noget, kan måske ikke sætte sig ind i det, men det betyder virkelig ALT at få lov til at opleve sine idoler live! Det er virkelig noget unikt at være til en koncert og opleve ens idoler. At have dem så tæt på!
    Da jeg så blev gjort opmærksom på, at man som kunde i Jyske Bank kunne købe billet allerede fra d. 25/9, blev jeg faktisk sur! Hvorfor skal hvilken bank man er kunde hos nu være afgørende for, om man får billetter? Ja, Parken er et stort spillested, og der er mange billetter… men er der nok?
    Og hvad er ‘en god portion’ må mit næste spørgsmål så være? Jyske Bank kunne da i det mindste oplyse, hvor mange billetter de råder over! Og måske de også burde gøre opmærksomme på, at et Visa Debit-kort er 8 dage om at blive trykt. Jeg ville virkelig føle mig snydt, hvis jeg gik ned og blev kunde, men så ikke kunne købe en billet, fordi jeg ikke havde noget betalingskort! Det er fandme frækt, hvis du spørger mig!
    Selv må jeg nu bare vente til det bliver lørdag og så håbe på, at jeg er heldig at få billetter. I mine øjne kommer billetsalget i hvert fald ikke til at foregå retfærdigt, og det synes jeg er ærgerligt… 🙁

    1. -Kathrine Jensen, 16 år

  3. Jeg synes personligt at det er åndssvagt. Det er meget unfair overfor børn og unge at de skal oprette sig som kunde i en bank, for at få MULIGHEDEN for at få billetter før de andre.. Det minder mig neget om Rumleskaft “magic comes with a price”, men i dette tilfælde er det nok mere “muligheden kommer af en pris”.. Altså jeg er selv kunde af Danske Bank og synes da ikke det er fair at andre skulle kunne komme først til mølle, bare fordi en anden bank prøver at lokke flere kunder til sig.. Men desværre er der jo nok bare mange der hopper i den “fælde”, fordi så mange unge er besat af deres idoler – hvilket man ikke bør udnytte! Synes fair skal være fair og så lade alle kunne komme til samtidig.. Og så bør man også oplyse hvor mange der er, så man ved om der er stor eller lille chance for at få billetter. Så man ikke sætter næsen for højt og bare føler nederlag!

    Og så lige som sidebemærkning, synes jeg dog at unge blive FOR besat af deres idoler idag. Skære i sig selv “bare” fordi man ikk fik billetter er meget ud i det ekstreme og jeg mener de lige skal tage en slapper. Kommer man så langt ud, så ville det nok være en ide at putte sit idol lidt på afstand.. En ting er at være glad for sit idol, men en besættelse kan være farlig!

  4. Jeg er selv rigtig stor fan af One Direction, og som du også selv skriver vil det betyde alt at komme til den koncert. Jeg synes på ingen måde, at det er fair, at Jyske Bank kan lave et forsalg for sine kunder! Alle bør have lige mulighed og chance for at få billetter til koncerten, især nu hvor drengene er blevet så store, og man i forvejen godt ved at chancen for at få billetter ikke er stor.

  5. 1-2) Først tænkte jeg det er okay, sådan en fordel har jyske bank bare. Men så da jeg tænkte mere over det, og snakket med mine venner om det, blev jeg faktisk mere og mere i tvivl om det egentlig er fair over for os andre (os uden jyske bank) Og jeg synes faktisk, at det ikke er okay. Vi alle ønsker os de billetter lige meget, og på det punkt synes jeg det skal være fair for os alle, og at vi alle har en fair chance og er på lige plan. Og ikke noget med at hvis du er kunde et bestemt sted, så kan du have den fordel at få billetter før andre. Salget af koncert billetter skal forgå på en fair og ordenlig måde, og det synes jeg bare ikke det her er. Det er unfair for os andre, vi vil jo også have den mulighed. Men det kan vi ikke, da vi ikke bare kan blive kunder lige sådan der.

    3) Nej det er i hvert fald ikke i orden, de burde oplyse deres kunder og andre personer lidt mere om det, måske ikke det direkte tal med hvor mange de har til rådighed, men som i selv skriver udtaler de sig om at man nettop undgår at støde ind i et “udsolgt-skilt” hvilket jo så ikke er sandt, da de ikke har rådighed over alle billetter, og at der jo vil være nogen den dag (d. 25) som ikke får billetter i første omgang. Og jeg synes bare generelt de er rigtig dårlige til at komme med oplysninger om det, og egentlig gøre det klart for folk, omkring det hele.

    4) NEJ!Det er slet ikke i orden, mener jeg. Som 15 er du stadig et barn, og dine forældre har stadig myndigheden over dig, det burde blive sat op til 18 år, da du egentlig først der har myndigheden over dig selv, og kan gøre hvad du ved. Som 15 årig bliver du måske draget ind i det, og vil skifte bank fordi deres kunder nettop har den fordel, de tænker måske ikke så meget over hvad den bank ellers kan byde på, udover det ene som det.

  6. Anonym 15 år Avatar
    Anonym 15 år

    Nu er jeg fan af One Direction og vores bank er Jyske bank. Det er da super fedt for mig, at jeg kan benytte mig at tilbuddet om billetter før tid – faktisk to chancer. Hvis jeg ikke havde afgangsprøver i den måned – som desvære gør, at jeg ikke kan komme til København, da jeg bor i Aarhus – havde det været super fedt for mig.
    Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal synes om det. Hvis jeg ser det fra mit eget egoistiske synspunkt, så er jeg da glad for, at jeg fremover måske kan sige et par dage før, man kan købe billetter “Hey, jeg har faktisk allerede billetter!” Og hvis man endda får en af de første rækker, det kunne da være super lækkert, ikke?
    Så for mig, ja så er jeg ekstremt glad for deres nye lancering.
    Hvis jeg ser det fra andres synspunkter, så er det da totalt unfair. Specielt hvis det er op til 10 % af billetterne, hvilket i realiteten kunne være 5000 billetter – en tredjedel af det der blev solgt i Herning!
    5000 ud af 50.000 lyder ikke af specielt meget, men hvis man tænker på, at der er 822.000 der liker den danske One Direction fanside, så er 5000 lige pludselig rigtig, rigtig mange.

    Selvfølgelig er dem, der køber billetterne hos Jyske Bank også fans – men de lige og fair chancer for alle, bliver ødelagt af det nye koncept.

    Når der er så stor efterspørgsel på koncerter som denne, så burde der være lige vilkår. Hvad hvis der vil være billetter tilbage i nogle dage fra på onsdag – så kan alle andre se billetter være til rådighed for næsen på dem, men de kan bare ikke købe dem.

    Jeg synes det er okay, at de skriver “en god portion.” Det kunne være rart at vide, om man skal sidde i sekundet eller om man kan vente et par timer. Nu er jeg ikke i tvivl om, at billetterne på onsdag vil blive revet væk, men til andre koncerter der ikke er helt ligeså eftertragtede.

    Det burde ikke være muligt for 15-årige, at købe billetter og selv kunne melde sig ind i en ny bank. Hvis jeg var Jyske Bank, havde jeg skrevet, at kun personer over 18 år kunne købe billetterne. Jeg synes det sender et helt forkert signal fra banken, og det virker mere som om de prøver at “lokke” de unge til, uden de tænker over hvad konsekvenserne er. Man melder sig ikke bare ind i en bank for at kunne købe koncertbilletter, inden man melder sig ind i en bank, sætter man sig ind i fordelene og ulemperne, og undersøger andre banker også.

    Men alt i alt så synes jeg, at Jyske Bank kan gøre som de vil. Som Jyske Bank kunde er jeg glad for det nye tiltag, og ser frem til at få to chancer fremover på udvalgte koncerter. Det vil forevigt være unfair over for alle andre, men det sådan Jyske Bank har valgt at gøre det. Og det er utrolig smart af dem, for hvis der er nogle der ender som de store vindere, så er det helt klart Jyske Bank, der helt sikkert kan se frem til mange indmeldinger fremover.

  7. Stine Jensen Avatar
    Stine Jensen

    Jeg er selv Directioner, men selvom jeg ikke var, så vil jeg stadig synes, at det er dybt unfair. Ingen burde kunne købe billetter før andre, slet ikke fordi de er medlem af en klub eller, som i dette tilfælde, en bank. Jeg synes også, at det er ret lavt og nedværdigende af Jyske Bank at gøre. Det er som om, at de vil gøre alt for at få flere kunder, selv udnytte teenagepiger som mig selv. Pigerne – og jeg – vil gøre så meget for at få billetter – selv skifte noget så vigtigt som ens bank. For banken er vigtig og grunden til, at man måske vil flytte bank burde ikke være fordi, at man vil have billetter, men fordi man ikke er tilfreds.
    Billet antallet burde helt klart være opgivet. Hvis jeg nu valgte, at skifte bank, for jeg bare vil have en større chance, så mener jeg også, at det er fair, at jeg ved hvor større mine muligheder er.
    Ingen burde kunne få billetter før andre, og ingen burde udnytte folk på den måde. Intet ved det her virker fair.

    – Stine, 15 år.

  8. Jeg syntes det er unfair at Jyske har pre-salg 3 dage før den aktuelle dato da jeg syntes alle skal have en lige chance for at få en billet.Syntes dog heller ikke at det er fair at nogle directioners har chancen for at få billetter før andre da det skal være lige for alle. Hvis jeg nu havde chancen for at få koncert billetter men så gerne ville vide hvor stor chancen er og bare for ”En god portion” smidt i hovedet ville jeg blive lidt skuffet da jeg havde forventet et konkret svar.
    ” Er det ok, at man som 15-årig selv kan gå hen og blive bankkunde uden sin forældres underskrift, fordi man føler sig fristet af at komme foran i køen til ‘One Direction’-billetsalget?”
    Syntes det er lidt synd den vej Jyske bank ville have deres ”kunder” på, jeg ville også selv ønske at mine forældre har jyske bank men det gør ikke at jeg får lyst til at skifte bank bare på grund af dette :).

  9. Marina Faurschou Avatar
    Marina Faurschou

    Som en stor fan af 1D så var det en fantastisk nyhed at få, at drengene kommer til Danmark igen!
    Derefter fandt jeg så ud af, at kunder af Jyske Bank har mulighed for at købe billetter tre dage før det egentlige billetsalg starter, og jeg blev rimlig vred. På hvilken måde er det fair? Skal valg af bank være afgørende for, om man får billetter til en koncert eller ej? I realiteten har en banks funktion intet at gøre med koncerter, så hvorfor skal de to ting lige pludselig blandes sammen?
    Er ret irriteret over, at LiveNation har indgået i denne her aftale med Jyske Bank. Det er måske en firkantet måde at se det på, men at de “favoriserer” kunder af en bestemt bank og at alle andre har 2. prioritet er ikke særlig god kundeservice.

    Derudover er det også uprofessionelt af Jyske Bank at give et svar som lyder “en god portion”.
    At de så derefter udtaler sig, at det er “op til 10%” hjælper heller ikke meget. Som der også er nævnt i artiklen, så er “op til 10%” jo et vidt begreb. Det kan være alt fra 2% eller måske 8%, og det er alligevel en forskel det udgør.

    Jeg synes, at det skal være fair for alle og alle skal have samme muligheder for at få billetter. Dette tiltag er et skridt i den modsatte retning.

    – Marina, 16 år.

  10. Det, der undrer mig er, hvordan Jyske Bank har fået adgang til ‘en god portion billetter’, og endda har fået tilladelse til at videresælge dem før de overhovedet kommer til salg hos den oprindelige udbyder? Hvad har Jyske Bank sagt til Live Nation, der allerede nu har sikret dem rådighed over ‘op til 10%’ af billetterne, og hvorfor har ingen andre fået den mulighed? Det var der måske nogen, der skulle spørge Live Nation om…

  11. Du ved jo sådan set hvor gammel jeg er, men jeg er 12 år gammel.
    Jeg er ikke fuldstændig sindsyg Directioner, men lidt fan er jeg da.

    Jeg vil nok sige, at hvis ‘Jyske Bank’ for eksempel havde 1000-2000 billetter, ville det for mig ikke være et problem, hvis de vel og mærke informerede om hvor mange de har.
    Pressen og diverse andre medier, for jo nok også adgang til billetterne på det tidspunkt- Men det er ikke fair, nogen for to chancer for billetter, hvor vi andre kun for to.

    Det ville jo aldrig blive fair, at fordi du går i en speciel bank, kan få de billetter før mange andre.
    Så selvfølgelig burde det være lige for alle ‘Fans eller Directioner’, det er fint nok pressen kan få billetter først, men at fans kan det også… Nej bare nej!

    Hvis jeg fik det tilbud, ville jeg sige at ‘en god portion’ ikke er et svar, jeg ville nok alligevel prøve at få billetter.
    Hvis du prøvede, er det jo stadig en mulighed for at få købt billetter to gange.
    Ydermere, er der jo både ‘ståpladser og siddepladser’, de kunne jo bare sige hvor mange de havde af hver?

    Det er jo aldrig okay, det at kunne få noget uden forældretilladelse, især ikke en bankkonto.
    Det er uansvarligt at friste piger, med noget de alligevel ikke kan få.

    – Ellen 🙂

  12. Jeg er en pige på 16 (17 til oktober) og jeg synes overhovedet ikke den måde Jyske Bank gør det på er fair. Jeg agter ikke at skifte bank for at kunne “sikre” mig en billet til at komme ind og se mine idoler. Hvis jeg var hundrede procent sikker på at der var billetter til alle (hvilket der overhovedet ikke er) ville det måske være mere fair. Det er en latterlig måde at prøve at få flere kunder på og går jo direkte mod meget unge piger som nærmest er desperat på at skifte bank lige pludselig. Det er jo at reklamere direkte til “børn” også selvom man skal være 15 for at kunne melde sig til. Tror ikke folk forstår hvorfor det har så stor en betydning at kunne få billetter… Man føler i hvert fald at der er nogen der frarøver en chancen for at få en af sine drømme opfyldt. Jeg var til en af de to koncerter de havde i Danmark tidligere på året så jeg ville nok godt kunne overleve ikke at se dem igen, hvis det hændte at den blev udsolgt. Men jeg kan simpelthen ikke klare at se/høre om de fans som har ventet på at se drengene i flere år og endnu ikke har fået muligheden ikke få en fair chance for at få billetter. Men hvis det er den måde Jyske Bank vil have kunder på så er det vist ikke ret meget at gøre.. Men i min mening er det noget svineri….

  13. Jeg er ikke fan af 1D, men jeg syntes alligevel, at alle skulle have lige store chancer for at få billetter til deres koncert.
    Og derudover synes jeg, det er moralsk forkert, at Jyske Bank bruger One Direction til at skaffe unge kunder i banken.

    1. Anna, 15 år

  14. Peter Kock Henrichsen Avatar
    Peter Kock Henrichsen

    Mange tak for jeres kommentarer. Kom endelig med flere meninger.

    I går aftes var der en Jyske Bank medarbejder, der skrev til os på twitter:

    Citat: Bolette Olsen ‏@boletteo 15t
    @kulturforunge Ps. Jeg arbejder i banken (og har brugt de sidste tre dage på at svare på glade Directioners mange spørgsmål på Facebook).

    Vis detaljer
    Kultur For Unge ‏@kulturforunge 15t
    @boletteo Så kan de unge måske endelig få at vide, hvor mange billetter I har reserveret til koncerten til jeres kunder?
    Vis detaljer

    Bolette Olsen ‏@boletteo 14t
    @kulturforunge Lige præcis den information må vi ikke fortælle (selv om vi ville). Vi har mange billetter i forsalg. Men langt fra alle.

    —–

    Her til formiddag har jeg så fået et vink om, at Markedsføringslovens § 9 siger:

    Citat:

    —–

    Kapitel 3
    Forbrugerbeskyttelse
    Salgsfremmende foranstaltninger

    § 9. En salgsfremmende foranstaltning, herunder i form af tilgift, rabatmærker, rabat- og bonussystemer, præmiekonkurrencer og lign., skal markedsføres således, at tilbudsbetingelserne er klare, tydelige og let tilgængelige for forbrugeren. Der må ikke i øvrigt udelades væsentlige oplysninger, herunder oplysninger om værdien af eventuelle tillægsydelser, som er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd.

    —-
    (citat slut)

    Personligt og kun personligt (og jeg er ikke jurist), synes jeg så ikke, Jyske Bank sørger for at “tilbudsbetingelserne er klare, tydelige og let tilgængelige for forbrugeren.” fordi de udelader oplysningen om, hvor mange billetter, der er til rådighed til deres kunder. Og det gør de jo bevidst, når en medarbejder siger, at de gerne vil oplyse det, men ikke må.

    Det mener jeg netop er at udelade oplysninger om “værdien af eventuelle tillægsydelser, som er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd.”

    For man skal jo kende billetantallet for at vide, hvor stor billetchance, man har, altså med andre ord, hvor stor værdien er for én, når man som Jyske Bank kunder kommer tre dage foran i billetkøen.

    Og den billetchance/værdi ændrer jo netop ens adfærd. Det vil sige rent lavpraktisk, hvis du vurderer at antallet af billetter banken råder over, er for lille, vil du nok ikke blive kunde pga. det. Og vurderer du, at banken råder over et stort billetantal, vælger du måske netop at blive kunde på grund af det.

    Men den vurdering får du (eller dine forældre) aldrig lov til at tage selv, når Jyske Bank ikke vil oplyse billetantallet.

    Det betyder så, at børn, unge og voksne bliver efterladt med en kæmpe usikkerhed og bekymring, som efter min mening ikke burde være nødvendig.

  15. Peter Kock Henrichsen Avatar
    Peter Kock Henrichsen

    Forresten er § 8 i Markedsføringsloven også interessant:

    ___

    Kapitel 3
    Forbrugerbeskyttelse

    Markedsføring rettet mod børn og unge

    § 8. Markedsføring rettet mod børn og unge skal være udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge.

    ___

  16. Christina Avatar
    Christina

    Jeg synes det er unfair. Virkelig, virkelig undfair. Der er så mange der drømmer om at se deres idol, og mange så dem ikke sidste gang. Nu er Parken jo en del større end de andre steder de spillede, så det sætter jo håb i mange piger, men ens håb brister, når man ser den nyhed fra Jyske Bank.
    Hvor mange piger vil ikke lige købe løs hos den bank? Hvor mange billetter vil der overhovedet være tilbage, når det er min tur? Og har jeg overhovedet en chance?
    Det er nogle af de spørgsmål jeg har grublet over, da jeg virkelig gerne vil ind og se dem. Jeg nåede det ikke sidste gang.
    Jeg skal ind og se den med min bedsteveninde – hvis vi overhovedet kan få billetter. Jeg håber det inderligt, for det er måske min eneste chance for at se dem i virkeligheden.
    Så alt i alt synes jeg det er unfair. Jeg synes man skal sælge det hele på én dag, og så må man jo se, om man får billetter eller ej. De gode pladser rives jo også væk hurtigt, og det er heller ikke specielt fair, at man måske ikke har en chance for at få én, på grund af Jyske Bank!
    Jeg har virkelig drømt om den oplevelse… Jeg vil ikke få den spildt på grund af en latterlig bank! Det her er så vigtigt for mig.

    – Christina, 13 år.

  17. Peter Kock Henrichsen Avatar
    Peter Kock Henrichsen

    Jeg vil blot tilføje, at da jeg interviewede koncertgængere til Justin Biebers koncert i april i år foran Parken i København, ja, så var der helt utrolig mange svenske piger.

    De teenagepiger, der bor i Sydsverige har nemlig også Parken som nærmeste og største koncertsted, og jeg synes, det er rigtig dejligt, at de også har lyst til at besøge København og kan få en god oplevelse hos os, ligesom vi har mange danske piger, der fx tager til Sydsverige for at høre Eric Saade og andre store kunstnere.

    Jeg vil blot sige, at selvfølgelig er Parken større end Forum, men den skal altså også rumme piger fra hele Danmark og hele Sydsverige, så derfor kan der hurtigt blive mangel på billetter. 🙁

    Derfor bør billetsalget være fair for alle, også svenske piger, der ikke kan blive kunde i Jyske Bank. Det er endnu en grund til, at alle billetterne bør sælges på samme dato og klokkeslet hos Billetnet.

  18. Josephine, 16 år Avatar
    Josephine, 16 år

    Jeg er selv medlem af Jyske Bank i forvejen, og jeg blev lykkelig da jeg modtog en SMS om at jeg kunne købe billetter før alle andre. Men jeg fik dog ikke afvise at jeg kun kunne købe to billette, men jeg synes heller ikke det er fedt at være de mange andre directioners der må vente til lørdag, jeg ved endnu ikke om jeg udnytter muligheden eller venter til på lørdag og ser om skæbnen synes jeg fortjener billetter eller ej .. Vi er trods alt #1dfamily på godt og ondt..

  19. Peter Kock Henrichsen Avatar
    Peter Kock Henrichsen

    SÅDAN KLAGER MAN:

    Det lyder måske meget indviklet og tungt, men det er det egentlig ikke.

    Stedet man i Danmark klager over sådan nogle ting – altså fx at man synes det er forkert at oplysninger om billetantal bliver tilbageholdt i et kundetilbud til børn og unge – er hos det, der hedder “Forbrugerombudsmanden”.

    Der findes rent faktisk en mand, der er selve Forbrugerombudsmanden i Danmark. Han er jurist (altså advokat), og han har selvfølgelig en hel stab af dygtige medarbejdere til at hjælpe ham med klagesager.

    Sagen tages op, afhængig af, hvor mange der klager om det samme, så man kan desværre sige, at hvis der aldrig er nogen, der gider klage, så bliver forholdene heller aldrig forbedret for børn og unge, fx her med billetsalget til en stor koncert.

    “Forbrugerombudsmanden” har i dag fortalt os, at ALLE i Danmark kan klage, også børn og unge. 🙂

    Man kan også få sine forældre til at gøre det for sig, da de kan logge ind med NemID og gøre det meget hurtigere.

    Og der er en vejledning her, så man kan komme i gang: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Klageformular

    Først skal man oprette en profil. Det er desværre det, der tager 2 minutter, hvis man ikke har NemID.

    Så kommer man ind på et elektronisk dokument, hvor man skal udfylde det, man klager over.

    Man kan bare gøre det kort på 5 minutter, bare ved at besvare nogle korte spørgsmål.

    Det vigtige er ikke, at man skriver en lang historie, men bare at man viser, at man er en person, der er utilfreds.

    Ellers tror de hos “Forbrugerombudsmanden”, at alle er glade og tilfredse.

    Jeg har selv indsendt en klage i dag! 😉 Jeg synes, der skal være bedre forhold for unge på koncertområdet!

    Mvh. Peter

  20. Directioner Avatar
    Directioner

    Jeg kan godt se hvad du mener. Det er ikke fair at folk kan få biletter før andre bare på grund af en anden bank, eller at man har gode forbindelser. Når man sidder som Directioner inde på en gruppe, og man hører folk der allerede, flere dage inden forsalget er gået igang, har fået biletter,sidder man virkelig med en dårlig følelse. Ja det er fedt for dem, de har fået biletter, men os andre som ikke har fået endnu, er da vildt misundelige. Jeg er selv kunde af jyske bank i forvejen og vil selvfølgelig prøve at få biletter før andre, men da de kun siger de har en ‘god portion’ føler jeg mig da ikke sikker. Er overhovedet ikke sikker på jeg får biletter, og jeg ved at efter på onsdag er der en masse piger, der vil skrive hvor glade de er, for at allerede nu at have fået biletter, men de tænker ikke på dem der stadig sidder og venter og håber på at få biletter. Jeg ved hvordan det er ikke at have fået biletter, da jeg ikke selv fik til Take Me Home Touren, så det er da ikke fedt at man måske ikke fik til den tour, og så for man at vide, at bare på grund af man er medlem af jyske bank, kan man få biletter før andre. Man er da sindsygt nervøs og jaloux. Man får faktisk heller ikke at vide hvor gode pladserne er. De kunne lige så godt være helt bagerts. Hvis jeg får biletter på onsdag, ønsker jeg alle der ikke har fået biletter held og lykke, for det fortjener de.

    Knus xx

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.