HUGO: Filmatiseringen af Brian Selznick’s roman ‘The Invention of Hugo Cabret’ var utrolig populær i biograferne i 3D i foråret. Nu er filmen landet på blu-ray, og den er virkelig sød og smuk og rummer eventyret for børnene og det historiske og de smukke læresætninger om livet, for de voksne. Derudover er der kommet næsten en times virkelig interessant og lærerigt ekstramateriale på blu’rayen, som vi har anmeldt.
Af Peter Kock Henrichsen |
Titel:
‘HUGO’
Instruktør:
Martin Scorsese
Land:
USA
Distributør:
PR Nordic
Premieredato:
17. juli 2012
Følelses-barometer:
‘HUGO’ er filmatiseringen af Brian Selznick’s roman ‘The Invention of Hugo Cabret’ fra 2007, altså en ganske ny historie. Resultatet er blevet dét, jeg kalder oplevelsesfilm. Det er lidt ligesom at gå rundt på et smukt museum. Hvis man tager sig roen til det og selv ofrer kræfter på at leve sig ind i detaljerne, så kan man også få en meget stor oplevelse ud af det. Hvis man derimod forventer at blive fodret med humor og special effects, bliver man sandsynligvis skuffet.
I ‘HUGO’ siger ens hyperaktive hjerne først ‘Ok, banegård i Paris et stykke tid efter 1. verdenskrig, og hvad så mere …?’. Men vi bliver på banegården uden den store historie, og når man falder lidt ned, får man pludselig øje på alle de små finurlige detaljer, præcis som hvis man selv blev nødt til at vente en hel time på Københavns Hovedbanegård. Banegården i Paris er utrolig flot iscenesat, og jeg følte en enorm mængde ærefrygt i at få lov til at opleve både tidsalderen og Frankrig på den måde.
Chloë Grace Moretz begyndte som 7-årig
Selvom Asa Butterfield spiller ganske godt som Hugo Cabret, stjal 14-årige Chloë Grace Moretz som den franske pige Isabelle, dog billedet i min verden. I ‘HUGO’ har Chloë noget vanvittig smukt og uskyldsrent over sig. Hun er på mange måde selve barnedommen, hvor man stadig formår at leve sig ind i fremmede verdener og drømmer om at tage på eventyr. Jeg så Chloë første gang som datteren Chelsea i remaket af gyseren ‘The Amityville Horror’ fra 2005. Der er hun kun 7 år og spiller efter min mening rollen lige så godt, som Heather O’Rourke spillede den lille datter Carol Anne i ‘Poltergeist’.
Efter ‘The Amityville Horror’ fik Chloë en masse roller i forskellige tv-serier, og i hendes teenageår har hun så fået roller i store spillefilm som ‘Kick Ass’, ‘Hick’ og ‘I am number four’. Aller størst var det dog for Chloë, da hun blev tilbudt hovedrollen i det amerikanske remake af den svenske gyser ‘Låt den rätte komma in’. Hun havde altid drømt om en hovedrolle, og når det oven i købet kunne blive i en gyser, hvor hun skulle spille et paranormalt væsen/vampyr, kunne det ikke blive bedre. Filmen kom til at hedde ‘Let me in’ og blev en ret stor succes i USA, og det var nok dér, at amerikanerne og hele verden rigtig lagde mærke til smukke Chloë Grace Moretz. Sidst har du nok set Chloë i rollen Carolyn Stoddard i Depps remake af 60’er tv-serien ‘Dark Shadows’, der havde premiere i biograferne i foråret.
Vi anmelder ekstramaterialet på blu-ray
Selvfølgelig er det kun de bedste film, man anskaffer sig på blu-ray, men det kriterium opfylder ‘HUGO’ til fulde. Det er en skøn familiefilm, og den rummer noget magisk, så man får lyst til at se den flere gange, ligesom man kan hive en god eventyrbog frem igen og igen. Det spændende er så altid, om man får noget godt ekstramateriale med, når blu-ray-skiver nu netop har fået så god plads til det.
Det synes jeg bestemt, man gør! Det bedste er den næsten 20 minutter lange dokumentar ‘The Making of HUGO’, fordi vi netop her fået lov at se og høre så meget om Asa Butterfield og Chloë Moretz. De er vores elskelige hovedpersoner, og de er næsten endnu mere charmerede i virkeligheden.
Hvis man netop har kastet sin kærlighed på dark fantasy-trilogien ‘Djævelske Mekanismer’ af Cassandra Clare, er man helt sikkert allerede blevet fascineret af såkaldte automatoner – en slags fortidens mekaniske robotter – og så vil man finde ‘The Mechanical Man at the Heart of HUGO’ virkelig interessant.
Her får vi nemlig historien om, hvordan den mekaniske mand i ‘HUGO’ blev fremstillet på virkelig vis – altså uden computereffekter – og vi får historien om automatoner, fra de første træk-op-dyr til komplicerede robotter fra fortiden, der blev fragtet rundt og fremvist til konger og dronninger, som tegnende og skakspillende vidundere. Der er faktisk noget helt uhyggeligt over disse maskiner, som på så mange måder efterligner menneskelige egenskaber, at jeg fik kuldegys undervejs. Jeg tænker også, at Cassandra Clare måske har læst ‘The Invention of Hugo Cabret’, og derfra er blevet mindet om, at automatoner fortjener at blive genoplivet i modernes ungdomslitteratur.
Historien om filmskaberen Georges Mélíes fandt jeg lidt kedelig, da det meste var gentagelser fra filmen. Derimod er der virkelig spændende at se, hvordan man i ‘Big Effects, Small Scale’ får konstrueret en togulykke til filmen. At vi Sacha Baron Cohen skal have sin egen helt lille dokumentar, skuffede mig lidt, fordi han er ret fjollet, og fordi det havde været meget sjovere at se noget mere til Asa og Chloë. Martin Scorsese har også ret travlt med at komme i fokus, og selv om filmen er flot instrueret, har han bare en tendens til at virke lidt for selvoptaget i kraft af sin næsten kultagtige status som instruktør.
Samlet set er der næsten en times ekstramateriale, og det føles interessant udover det også er utrolig lærerigt. Der er oven i købet danske undertekster på, hvilket man meget sjældent ser på ekstramateriale, så stor ros for det!
- Shoote the Moon: The making of HUGO (19:48)
- The cinemagician Georges Mélíes (15:41)
- Big Effects, Small Scale (5:55)
- The Mechanical Man at the Heart of HUGO (12:45)
- Sacha Baron Cohen: Role of a Lifetime (3:33)
Skriv et svar