Journalistik for unge: At droppe skriveteknik er som at lave matematik uden formelsamling — man kan sagtens bevise alle formlerne selv, det er bare pokkers meget hurtigere at slå dem op, når en klog starut alligevel lavede alt arbejdet for én – flere hundrede år før Kristi fødsel.
Af Peter Henrichsen |
Titel:
‘Skriv journalistik’
Forfatter:
Sider:
171
Udkom:
20. august 2009
Forlag:
Frydenlund
Når du kommer i 8., 9., 10. klasse, gymnasiet eller fortsætter på en videregående uddannelse, stiller dine faglærere større og større krav til de skriftlige opgaver, du afleverer. Det er ikke længere nok, at du har styr på teorien og har brugt timer på research, hvis ikke du også kan få det hele ud på skrift på en overskuelig måde.
Med mindre du går på en medie-linje, er der stor chance for at dine dansklærere udelukkende har lært dig at stave og anvende grammatik korrekt, men ikke har undervist dig i, hvordan du forbereder dig på at skrive en faglig artikel. Mange unge bliver så frustreret undervejs i skriveprocessen, at de får skældt både mor, far, katten og kanariefuglen ud med udtryk, som de ikke engang vidste fandtes.
Har du selv oplevet det, har du nok ikke lært at arbejde og skrive journalistisk. Og det er jo ikke så underligt, at du ikke ved, hvilke værktøjer du har savnet, når ingen har fortalt dig, at de rent faktisk eksisterer og er ganske nemme at gå til.
De vigtigste skriveteknikker kogt ned til en håndbog
Søren Marquardt Frederiksen underviser i journalistik og retorik på blandt andet Københavns Universitet. Han har med denne bog bestemt sig for at koge de vigtigste journalistiske skriveteknikker og arbejdsmetoder ned i en lille tynd håndbog, så du kan få glæde af dem i dit skolearbejde lige nu og her – også selv om du ikke har nogen drøm om at blive journalist eller forfatter.
Bogen er skrevet i et nemt sprog uden at tale ned til læseren på nogen måde. Kapitlerne er dejligt overskuelige og de afsluttes af og til med individuelle øvelser, gruppeøvelser eller klasseøvelser. At bogen også kan bruges som undervisningsbog må dog ikke afskrække dig fra at læse den, for det er helt umuligt at blive bedre til at skrive, hvis man ikke også gider øve sig på det. Så selv om du ikke følger ‘Skriv journalistik’ i et fag, kan du få meget ud af at diskutere øvelserne, for eksempel med den studiekammerat, som du skriver projekt sammen med.
‘Skriv journalistik’ indeholder blandt andet vejledning i:
- Journalistikkens funktioner.
- Hvordan du får en god skriveproces.
- Brainstorm, mindmapping og hurtigskrivning.
- Tekstens redigeringsfase.
- Vinkling.
- Hvordan du gør din tekst levende, klar, overbevisende og læsevenlig.
- De retoriske appelformer logos, etos og patos.
- Hvordan du kan få et flottere sprog.
- Reportagen og de journalistiske nyhedsgenrer.
- Interviewteknik.
- Meningsstof: anmeldelser og essays.
Journalistik er for alle
Hvis du troede, at journalistik var noget højtsvævende, du aldrig skulle beskæftige dig med, kan du nok se på ovenstående oversigt, at du allerede har arbejdet med nogle af disciplinerne i dit skolearbejde. Der er derfor virkelig meget at hente i ‘Skriv journalistik’, fordi den kan støtte dig og/eller din arbejdsgruppe på studiet i, hvordan I skal angribe et projekt. Alt det, som mange faglærere tager for givet, at I kan, men som ingen har lært jer.
‘Skriv journalistik’ bliver også solgt på Forlaget AJOUR’s hjemmeside, altså Journalisthøjskolens forlag, så det er netop beviset for, at indholdet på ingen måde kun er for gymnasieelever. Det er en super god undervisningsbog, der lige så vel kan fungere som håndbog, fordi den i korte træk ridser de vigtigste journalistiske begreber op. Nemt at forstå og lige til at anvende. Så hvis du kæmper en unfair kamp med de skriftlige opgaver og aldrig rigtig får nedskrevet alt det gode, du egentlig har på hjerte, bør du virkelig have ‘Skriv journalistik’ stående på din reol.
MÅLGRUPPE:
- Bogen kan sagtens bruges af elever i 8.-9. klasse, selv om Søren Marquardt Frederiksen sigter på gymnasiet og ungdomsuddannelserne. Den er perfekt til gymnasiet, men den rummer også mange værktøjer, som selv studerende på videregående uddannelser savner.
SVAGHEDER:
- Bogen er meget teksttung. Nogle flere illustrationer eller fotos ville have frisket den gevaldigt op.
STYRKER:
- At de bedste værktøjer fra journalistikken og retorikken er forklaret enkelt, så man kan lære at bruge dem i en tidlig alder til sit skolearbejde.
- Et godt, enkelt og præcist sprog, der er let at forholde sig til, når man er ung.
- At bogen kan anvendes tværfagligt. Skrive-værktøjerne kan bruges uanset hvilke fag man skriver opgave eller projekt i.
- Et dejligt tyndt format, der gør bogen nem at have med i rygsækken til projektarbejdet.
- Individuelle, gruppe- og klasseøvelser, så man kan virkelig kan udøve ‘learning by doing’ og ikke blot læse om skrive-værktøjerne.
Skriv et svar