Unge forfattere: På Brønderslev Forfatterskole får man meget mere end nye skriveegenskaber og viden. Man får et netværk af andre unge, der har den samme interesse som en selv: at skrive. Har du blot et grand af overvejelse om at ansøge kurset, skal du slå til. Du vil ikke blive skuffet.
Antydningen af et smukt eventyr startede for mig, da der d. 18. maj 2011 i min e-mail-indbakke dukkede en mail op, hvor emnet var ’Hurra, du er optaget på Brønderslev Forfatterskole’. Jeg husker, hvordan det kildede i maven, da jeg fik den besked. Men inden jeg kom så langt og blev optaget, skulle jeg kvalificere mig til at blive optaget på forfatterskolen.
Jeg valgte en novelle, jeg havde skrevet som en skolestil, som det litterære materiale, jeg ville sende – man kan også vælge at sende et digt. Der står på siden, at man skal sende cirka en side, men jeg sendte altså tre sider, og det gik alligevel. Jeg følte, at de skulle have hele min novelle med, så de kunne se, at jeg både kunne skrive start, midte og slutning af en historie. Den sendte jeg så af sted samt en halv sides beskrivelse af hvorfor jeg holder af at skrive, hvad jeg ellers interesserer mig for og så videre.
Også kom mailen med svaret, som jeg havde ventet på. I den var der vedhæftet en fil med navnene på de andre, der var optaget og et brev med nogle praktiske oplysninger: hvorledes jeg skulle medbringe skriveglæde, godt humør og gerne en idé til en novelle.
Første dag på forfatterskolen
Derefter fløj dagene, og det blev d. 31. juli, den første dag på forfatterskolen. I de tidligere praktiske oplysninger jeg havde fået stod der, at vi skulle komme sen eftermiddag. Jeg ankom kl. 16.00 på Nordjyllands Idrætshøjskole, hvor jeg sammen med 44 andre unge skulle tilbringe den næste uge. Det første jeg fik udleveret var en nøgle til det værelse, jeg skulle bo på. Man bor på enten to- eller tremandsværelser.
Rigtig lækker mad
Efter jeg var blevet installeret på mit værelse, var der kaffe og kage og masser af andre forfatterspirer at møde i opholdsstuen. Tiden gik med løst og fast indtil kl. 18.00, hvor der var fælles aftensmad. På forhånd skulle man informere om man er vegetar eller har brug for anden speciel kost, så alle kunne få noget ordentligt at spise. Jeg troede, at vi skulle have ting som spagetti kødsauce og lasagne til aftensmad – men fik ingen af de retter nogen af dagene. Jeg blev positivt overrasket af udvalget af mad: der var masser af forskelligt slags salat, nogle gange forskelligt slags kød, brød og pasta. Det var rigtig lækkert, og jeg glædede mig til hvert måltid.
Tid til at blive rystet sammen
Klokken 19.00 skulle vi mødes til noget ’ryste-sammen’ i hallen med vores to aktivitetsledere, Lasse og Lærke. I løbet af ugen arrangerede de desuden eftermiddags- og aftenaktiviteter, så som zumba, volleyball, fodbold, rundbold, bålaften og en masse andet stads, man kunne distrahere hjernen med. I hallen lavede vi nogle lege, hvor man skulle rende en del rundt med de forskellige mennesker, og det var meget underholdende.
Facebook-gruppe hjalp mod nervøsiteten
Senere mødtes vi i foredragslokalet, hvor forfatterne gav os nogle praktiske oplysninger og delte os ind i tre hold, vi skulle have undervisning i de næste par dage. Derefter mødtes vi i teorilokalerne i hvert hold, hvor eleverne interviewede hinanden og derved lærte hinanden at kende. Resten af aftenen havde vi fri, og det var helt op til os selv, hvornår vi ville gå i seng.
På forhånd havde en fra vores hold taget initiativet til at sende en e-mail ud til hele holdet, hvor en del folk sendte mails tilbage, hvor de fortalte om sig selv. Der blev også oprettet en facebook-gruppe, og vi ansøgte hinanden som venner i stor stil. Så hvis man er nervøs for at komme på forfatterskolen, kan man prøve at skrive med nogen på forhånd og lære dem at kende.
Morgensamling og undervisning
Hver morgen var der morgenmad fra kl. 8.00 – 8.45. Kl. 9.00 skulle alle indfinde sig i foredragslokalet, hvor der var undervisning givet af alle forfatterne. Her lærte vi blandt andet, om hvordan man kan få inspiration af for eksempel billeder.
Derefter var der undervisning fra forfatterne til middag, kl. 12, som derefter startede igen kl. 13 og varede et stykke ud på eftermiddagen. Vi blev undervist af alle forfatterne på et tidspunkt, og de lærte os mange spændende ting: om grundfølelserne, synspunkt og sprog.
Ro, inspiration og sukkertrang
Lige ved siden af Idrætshøjskolen ligger en smuk park, hvor man kan finde ro og inspiration, og et fitnesscenter lå der også, som vi havde adgang til. Som elev kan man færdes nede i byen, som man vil. Her var der mange butikker at kigge på og supermarkeder som ’Føtex’, hvor man kan indfri sin sukkertrang.
Tildeling af forfatter/vejleder
Tirsdag efter frokost fik vi alle uddelt hver en forfatter, som skulle guide og vejlede os under forløbet, hvor vi skulle skrive vores novelle. Vi fik besked på at skrive en synopse, en kort beskrivelse på få linjer af historien – den skulle være færdig allerede til næste dag.
Der røg jeg helt ned i kulkælderen, da jeg ikke anede, hvad jeg skulle skrive om. Derfor er det godt at have en god idé med i tasken, når man tager af sted om søndagen. Jeg fik støtte fra nogle af de andre elever, der gjorde deres bedste for at hjælpe med en idé, og jeg hjalp dem med at udvikle deres idéer. Men bare rolig jeg fik min idé – fik skrevet mit synopse, som blev godkendt af ”min” forfatter, Daniel Zimakoff, og jeg kunne sove roligt den nat.
Plot, sprog, grammatik og flow-skrivning
De næste dag gik novelleskrivningsarbejdet i gang. Vi havde meget frihed til at sidde lige, hvor vi ville og gøre det på den måde vi ville, og der var også mange muligheder: man kunne sidde på værelset, udenfor, i tekøkkenerne, i undervisningslokalerne, i opholdsstuen … you name it! Så det var meget op til en selv.
Under forløbet fik vi respons fra vores respektive forfattere, der hjalp med plot, sprog og grammatik. I responsgrupper hjalp eleverne hinanden og delte meninger om hinandens tekster – så hjælp og støtte var der nok af. Vi fortsatte med at have møder hver morgen kl. 9, hvor de blandt andet lærte os om ’flow-skrivning’, som vi kunne bruge, hvis vi gik i stå. Det benyttede jeg mig meget af og fandt det meget behjælpeligt.
Deadline
Fredag aften skulle vi gerne være færdige med vores noveller, for der var ikke ret meget mere tid til at skrive. Dog havde man muligheden for at kunne skrive den færdig derhjemme, for vi skulle først sende vores noveller til forfatterne to uger, efter vi var kommet hjem. Derved var der også mulighed for flere rettelser, hvis vi var utilfredse med vores arbejde.
Lørdagen kom, og der var kommet en del mindre stress over både elever og forfattere. Morgenmødet blev brugt på at finde en titel til vores novellesamling. Vi kom alle med et forslag, og man følte sig virkelig med til at bestemme. Vi stemte, og vi endte med titlen ”Vi er herinde”.
Derefter var der foredrag med den unge gæsteforfatter på kurset, Camilla Wandahl. Hun var meget sød og havde mange interessante ting at sige, og rigtig mange af eleverne tog noter på, hvad hun sagde.
Hygge med de nye venner
Det første af eftermiddagen stod på hygge og spas med de mange nye venner, man havde fået, og jeg hyggede nede i byen med nogle af de andre. Inden det igen blev seriøst senere på eftermiddagen fik vi en række informationer fra koordinatoren, Inger, som vi i første omgang sendte vores novelle til for at komme ind. Hun kunne meddele os, at der ville blive trykt 700 eksemplarer af vores novellesamling, som ville blive udgivet i december. Hver ville vi få fem eksemplarer. Tre af dem måtte vi beholde selv, mens de to andre skulle henholdsvis gives til et skolebibliotek og et bibliotek. Et gruppebillede blev taget, som vi alle for evigt kan glæde os over.
Ved at være slut
Derefter skulle hele holdets 45 elever læse cirka fem linjer op fra deres novelle for de andre. På den måde fik man et yderligere indblik i, hvad de andre havde skrevet om. På det tidspunkt begyndte det at gå op for mig, at det var virkelig ved at være slut, for den næste dag ville alle tage hjem til deres respektive hjørner og kroge af landet.
Maden lørdag aften var om end endnu bedre, end den havde været de foregående dage. Nogle elever rejste sig op og holdte taler, om hvor glade de var for deres ophold der, og de takkede forfatterne og Inger. Det var meget hyggeligt og også lidt trist.
Resten af aftenen forsøgte alle at bruge så godt som muligt, få snakket med nogle nye og være sammen med de venner, man nu havde fået. Mange blev længe oppe med den enkle grund, at man kunne sove, når man kom hjem. Nogle blev oppe hele natten.
På vej til at blive forfatter og en ny tro på sig selv
Den næste morgen efter morgenmaden var det tid til at sige farvel. Der var nogen, der skulle med tog. Nogen, der blev hentet i bil. Uanset hvilken transportmetode folk brugte, skulle vi sige farvel til dem alle sammen. Mange kram og hilsner blev uddelt den dag, og efterhånden, som folk tog af sted, blev der mere og mere stille på gangene.
Til sidst skulle jeg også af sted, og jeg forlod stedet med meget mere end en tom følelse i maven: en masse nye venskaber og bekendtskaber, nye skriveredskaber, viden, der kan hjælpe mig på vej til at blive forfatter og en ny tro på sig selv.
Det var uden tvivl et ophold, jeg vil kalde eventyrligt.
Tusind tak for lån af fotos til: Kristina Jungdal Nielsen og Theresa Hjerrild
Deltog du også på Brønderslev Forfatterskoles sommerhold 2011? 😀
– Så fortæl os om din bedste oplevelse fra kurset!
– Hvis du aldrig har været på Brønderslev Forfatterskole, men drømmer om at komme det, er du også velkommen til at stille spørgsmål til Josefine. 🙂
Skriv et svar