Anne-Marie Donslund: Hun har fået skrevet sig ind på en rigtig varm plads i børnelitteraturen i det nye årtusinde, og hun har netop få utrolig fine anmeldelser på et forfattersamarbejde med facebook-romanen “Er I der”. De fleste forfattere bærer også rundt på en spændende personlig historie. Vi har fået lov til at spørge ind til Anne-Maries.
Af Peter Kock Henrichsen
Hun er pokkers aktuel lige nu, fordi hun har fået rigtig fine anmeldelser af blandt andre Politiken på facebook-romanen “Er i der”, og har desuden også lige har udgivet den nye Isas Stepz-bog i samarbejde med Danmarks Radio og Carlsen.
Hun har i det sidste årti sprøjtet nogle rigtig gode børnebøger ud, og det virker som om kreativiteten blot stiger år for år. Vi skriver selvfølgelig om Anne-Marie Donslund, der virkelig er slået igennem som børnebogsforfatter i det nye årtusinde. En forfatter der har over 700 venner på facebook, og som fluks får spandevis af søde, morsomme og opfindsomme kommentarer tilbage, når hun giver et lille pip.
Men hvem er denne kvinde som spreder så meget glæde på Vallekilde Højskole, og som rammer lige i øjet, når der skal skrives om den svære førpubertet og pubertet for de unge. Vi var i hver tilfælde blevet rigtig nysgerrige på Kultur for unge, så vi kastede os ud i et moderne mail-interview med den travle forfatter. For når man netop har udgivet en facebook-roman, er man selvfølgelig også frisk på et mail-interview. 🙂
Maj, 2010
– Hej Anne-Marie 🙂 Vi starter lidt traditionelt ud, men hvornår begyndte du egentlig at skrive?
– Julie fra Hjerte på græs er københavner, der flytter til Vestsjælland, og Sara fra Saras stil og Sara og rideskolens musical bor i Ballerup, som ligger lige op ad Storkøbenhavn. Er du også selv vokset op som københavner-pige?
Jeg tror, jeg har brugt bøgerne til digte mig ind på fremmede steder, jeg er flyttet til. I Ballerup følte jeg mig meget fremmed og boede med udsigt til et højhus, jeg ved hjælp af Sara døbte Grædemuren, fordi det er så grimt, at det er til at græde over. Det var et meget gråt sted at bo. Man blev grå indeni. Men jeg holdt det grå fra livet ved at skabe min egen fortælling midt i det hele.
Min bog, Firebanden, skulle også have foregået i Ballerup, banden bestod i første omgang af sammenbragte børn og en kat, men så blev jeg skilt fra Mr. Ballerup, og det gjorde at jeg ikke kunne skrive bogen før jeg flyttede fortællingen væk. Det blev så Hundested, primært på grund af navnet.
Bent og den amerikanske Truck foregår i Thyregod, hvor jeg altid var på ferie som barn og ung. Jeg var pennevenner med brugsuddelerens datter, Lisa, og havde altid en følelse af, at det var en magisk landsby. Ikke fordi der sådan sker magi på den måde. Eller jo lidt måske…
Hundested og Thyregod! Det ser ud til, at jeg også falder for bynavne med dyr i.
– Har du altid gerne ville være forfatter?
Opdagelsen gjorde mig helt elektrisk, jeg løb ind i stuen, hvor min mor sad og læste Herning Folkeblad.
”Mor, nu ved jeg, hvad jeg vil være,” råbte jeg.
”Hm,” brummede hun bag avisen.
”Jeg vil være forfatter.”
”Hm,” svarede hun uden at sænke den.
Min mor var bagerkone og kendte hele byen. Om aftenen, når vi spiste aftensmad, sad hun altid og gengav situationer fra butikken og fortalte, hvad den og den kunde havde sagt. Hun lavede stemmen om og var meget underholdende. Indtil min far stoppede hende og sagde, at hun ikke skulle gøre nar af vores kunder. Måske er det i virkeligheden fra min mor, jeg har fascinationen af hverdagen.
Alligevel kan man ikke sige, at jeg har fået opbakning til denne skøre idé fra min familie. Faktisk har min familie altid været en smule irriteret over, at jeg stikker ud. Når vi skulle have is i min barndom ville alle de andre (jeg har tre brødre) have vafler. Men jeg ville ikke have en vaffel. Jeg ville have en ispind. Det, syntes de, var typisk mig.
”Typisk dig, at du altid skal være anderledes.”
I virkeligheden prøvede jeg bare at være mig selv.
– Hvordan udviklede din skrivning sig igennem årene?
Det var helt umuligt. Og det blev ved med at være en umulig og uopnåelig drøm.
Jeg måtte opgive. Ikke bare sådan på skrømt. Jeg opgav helt og aldeles drømmen om at skrive. Jeg besluttede, at det kunne jeg ikke. Jeg kunne ikke sidde stille til det. Og det var også lige meget. Verden var fuld af gode bøger, jeg kunne lave noget andet.
At opgive var den bedste og vigtigste beslutning, jeg tog. Opgivelsen gjorde, at jeg opgav tanken om, at jeg skulle blive til noget helt særligt. Nu kunne jeg i stedet hengive mig til at være mig selv i et almindeligt liv, og da jeg efter mine studier blev højskolelærer i filosofi og teater på Rønshoved Højskole, var jeg lykkelig. Det var SÅ sjovt at være højskolelærer, og jeg fik afløb for at skrive ved at lave morgensamlinger og skrive teaterstykker med eleverne.
Jeg betød noget for nogen. Det var vigtigst. Jeg følte, at jeg blev til mig i det job. Det var en stor lettelse efter alle de år på universitetet, hvor jeg altid følte, at det var et pseudoliv.
Men så fik kærligheden mig til at opgive dette drømmejob efter knap tre år. Jeg flyttede til Ballerup. Og så opstod det igen. For at give det mening at forlade noget fantastisk, var jeg nødt til at erstatte det med noget andet. Som ikke bare var kærlighed. Kærlighed er jo skrøbeligt og flygtigt, så jeg måtte finde meningen i mig selv. Jeg ville skrive. Og det gjorde jeg. Jeg skrev på et stort filosofisk essay om forførelse, og jeg skrev et teaterstykke, som jeg sendte til Peter Langdal (han svarede ikke). Og jeg skrev sangtekster og noveller. Men jeg blev ikke ordentlig færdig med noget. Min mand var træt af at forsørge mig og børnene, og da han så en børnebogskonkurrence i avisen, spurgte han, om jeg ikke bare kunne skrive en børnebog.
”Det kan da ikke være så svært…”
”Næh, det kan det vel ikke,” tænkte jeg.
Og gik straks i gang. Og det flød. Det flød og flød. Som fra en kilde! Her var kilden! Jeg skrev løs, og jeg morede mig, og jeg vidste aldrig hvad der ville ske lige om lidt. Og det var simpelthen helt vildt sjovt. Tre måneder efter sendte jeg manuskriptet ind til konkurrencen, ventede et halvt år, og hørte ingenting. Jeg tabte modet igen.
Året efter annoncerede forlaget Carlsen med en workshop. Hvis man sendte de første 15 sider ind på en børneroman, kunne man være heldig at blive optaget. Jeg sendte ind – og hurra, dette var mit første nåleøje – jeg blev kom ind.
Vi mødtes en gang om måneden henover et forår. Vi sad tre forfattere (en af dem var Tina Schmidt, nu Tina Sakura Bestle, som nu er min gode veninde og læser) og vores konsulent var Kari Sønsthagen.
Endelig fik jeg kvalificeret kritik. Kari pegede på, hvad der fungerede og hvad der ikke fungerede, hun sagde min synopsis på resten af bogen var elendig, så den smed jeg ud, og hun opfordrede mig til at søge ind på forfatterskolen for børnelitteratur.
– Hvornår gik det op for dig, at du virkelig kom til at udgive din første bog?
Da bogen endelig blev antaget, fattede jeg det ikke. Den udkom i november 2003, og jeg fattede ikke, at jeg nu var forfatter. Da jeg var til min første julefrokost på forlaget, var jeg sikker på, at alle vidste, jeg var gået forkert. Det tog mig nogle år at vænne mig til, at det her faktisk kunne blive en slags levevej, at jeg kunne kalde mig selv det store ord; forfatter.
– Kan du fortælle hvad du laver nu på Vallekilde, og hvad Vallekilde er?
Efter sommerferien stopper jeg som fuldtidslærer for at få tid til at skrive noget mere. Men jeg vil stadig være en af underviserne på forfatterlinjen og om sommeren på de korte kurser.
– Hvad er det i barndommen og ungdommen, der er så unikt, at du hellere vil skrive om det, frem for om voksenlivet?
Og det er grunden til, at jeg ikke skriver til voksne. Jeg kan ikke skrive til nogen, der er fordømmende. Det kan godt være, det bare er i min fantasi, det er sådan – ha, ha, ja, alting befinder sig jo ligesom i ens hoved! – Men når jeg skriver til børn, så er kilden åben, og den strømmer, men sætter jeg mig for at skrive til voksne, så tørrer den ud, før jeg overhovedet har sat mig. Jeg har prøvet, og den er sikker hver gang. Måske har jeg ikke den kilde. Måske kan jeg kun skrive til børn og unge.
– Er der nogen oplevelser eller følelser du specielt gerne vil give videre til dine unge læsere, som du ikke synes blev skildret i børne- og ungdomsbøgerne, da du selv var teenager i begyndelsen af 80’erne?
”Hvem er jeg?” Er det vigtigste filosofiske spørgsmål for ethvert menneske, barn eller voksen. Og det vigtigste spørgsmål i livet. Og jeg tror faktisk, at alt hvad jeg skriver kredser om det. Det var det spørgsmål jeg stillede mig selv som barn og ung, jeg kunne glo på mig selv i et spejl i timevis for at trænge ind i mig selv, men jeg fandt aldrig noget litteratur for børn og unge, der mødte mig i det.
Jeg arbejder også meget med at give mine hovedpersoner nogle dårlige sider, og forsøger at vise at de ikke er helt troværdige. Og så håber jeg mine læsere opdager det og elsker dem for det alligevel. Kærlighed er at man elsker hinanden, selvom man nogle gange er en bitch og ser tingene fra en meget snæver synsvinkel. Julie er jo vildt negativ og (næsten usympatisk) ironisk overfor Vallekilde og Hørve, da hun kommer dertil. Men langsomt bliver hun opslugt af stedet, menneskene og stemningen. Og så ser hun det først udefra igen, da Camilla og Clark kommer til byen.
Jeg hader at høre på, at man skal være selvsikker og fyldt med selvværd og have succes og bla bla bla. Sådan er livet bare ikke. Jeg tror, det er et grundvilkår at vi er usikre og ikke ved, om vi er noget værd. For man er kun noget værd så længe man har bevist man er det. Så kan man leve højt på det et stykke tid, og så går det bare ned ad bakke igen. Og så må man op på hesten en gang til.
Jeg hader når folk er så sikre på, hvem de er og hvorfor og ser ned på andre og bagtaler hinanden. Jeg hader sladder! Det eneste, jeg hader mere end sladder, er, når jeg opdager, at jeg selv sladrer. Det er et paradoks, at man gør ting, man selv hader.
Man kan godt sige, at mine bøger er min måde at sladre på. Jeg aflurer virkeligheden og bruger folk jeg kender og citerer nærmest det de siger. Jeg håber ikke, folk bliver sure. Jeg gør det kun af kærlighed.
Både Sara og Julie lever i opsplittede familier, og har en del personlige kvaler med det. Er der noget specielt du gerne vil fortælle om de opsplittede familier?
Ja, splittede familier er seje! Splittede familier er kommet ud af normalitetsbegrebet, de har undgået den triste skæbne at være en rigtig familie. Jeg får kvalme ved tanken om al den rigtighed. Jeg holder med de forkerte og det forkerte. Jeg tror, det er dem, der ikke lever op til kravene om hvordan alting skal være, at det er dem, der har fat i den lange ende. De er tættere på sandheden. Hvis den findes. Og de slipper for at skulle spille skuespillet: den rigtige familie.
– Der sidder mange hundrede teenagepiger og nogle få drenge som drømmer om at blive forfattere. Har du nogle gode råd til hvad de skal holde fast i, eller styre efter, for at få deres drøm til at gå i opfyldelse, ligesom du har formået?
- Øv dig i at skrive meget kort og præcist. (Teenagepiger skriver alt for meget og alt for langt)
- Tænk over, hvad der sker under overfladen, når to mennesker taler sammen.
- Drop fantasy! Hvis du tør skrive om virkeligheden, har du en meget, meget større chance for at slå igennem.
- Vær modig. Skriv det, du ikke tør! Det skal gøre ondt, og du skal hente alle følelser inde i dig selv.
- Lav powerwriting eller flowskrivning eller automatskrift hver dag. Sæt dig ned. Sæt et æggeur på 20 minutter. Skriv uden stop, det er lige meget hvad du skriver, bare skriv. Det gør, at du finder ind til netop DIN kilde, din fortællerstemme.
- Gå ind i en skrivegruppe og gå til undervisning, så du lærer at give og modtage kritik. Hvis du ikke kan modtage kritik, bliver du aldrig god. Tud, tør øjnene og gå så i gang igen.
- Det skal være sjovt. Du skal selv have det fedt med at skrive, ellers er det meningsløst.
- Du skal ikke kun drømme om at blive forfatter. Det er næsten umuligt at leve af. Sørg for at lave flere ting, du synes er sjovt og godt.
- Læs en masse bøger, også lange og mærkelige bøger.
- Saml noget erfaring. Hvis du skal skrive hvordan det er at kysse en dreng, så er det en god ide at gå ud og kysse en i virkeligheden. Husk at ALT du oplever kan bruges som research. Kærestesorg. Tab. Savn, intriger, uvenskab, følelser af at alting er dumt og meningsløst. Brug det hele. Se på verden. Lugt til den. Brug den.
Kultur for unge har anmeldt:
Skriv et svar